• Original research article
  • December 24, 2024
  • Open access

The formation features of educational behavior of young preschool children with autism spectrum disorders

Abstract

The article addresses the problem of forming appropriate educational behavior in young preschool children with autism spectrum disorders (ASD). The research aims to justify the need for a system of methods and techniques designed to overcome educational behavior disorders in this age group. The research is based on the understanding of ASD as a type of neurological disorder accompanied by impaired sensory integration, consequently affecting a person’s cognitive, communicative, and behavioral functions. The research novelty lies in the generalization of symptoms indicating sensory integration dysfunction in children with ASD and the justification of corrective activities in three areas: social interaction between the child and adults and peers; group work; and the ability to follow established rules. As a result of the research, the author formulates practical recommendations for forming educational behavior, ultimately enabling the inclusion of a child with ASD into a peer group and a successful educational environment.

References

  1. Аршатская О. С. Психологическая помощь ребенку раннего возраста при формирующемся детском аутизме // Дефектология. 2005. № 2.
  2. Баенская Е. Р. О коррекционной помощи аутичному ребенку раннего возраста // Дефектология. 1999. № 1.
  3. Баенская Е. Р. Помощь в воспитании детей с особым эмоциональным развитием (ранний возраст). М.: Тервинф, 2007.
  4. Баенская Е. Р., Суетина О. П. Помощь семье, воспитывающей ребенка с аутизмом раннего и дошкольного возраста: методические рекомендации. М.: Институт коррекционной педагогики Российской академии образования, 2021.
  5. Ветрова М. А., Ветров А. О., Мигачев А. С. Формирование стереотипа учебного поведения у детей с тяжелыми множественными нарушениями развития на занятии «Круг» // Аутизм и нарушения развития. 2022. Т. 20. № 4.
  6. Выготский Л. С. Основы дефектологии. СПб.: Лань, 2003.
  7. Гилберт К. Аутизм: медицинские и педагогические аспекты. СПб.: Институт специальной педагогики и психологии, 1998.
  8. Лаврентьева Н. Б. Подготовка к школьному обучению детей с аутизмом // Альманах Института коррекционной педагогики. 2008. № 12.
  9. Лебединская К. С., Никольская О. С. Диагностика раннего детского аутизма: начальные проявления. М.: Просвещение, 1991.
  10. Лебединский В. В. Психология аномального развития ребенка: хрестоматия: в 2 т. / под ред. В. В. Лебедин-ского, М. К. Бардышевской. М.: ЧеРо; Высш. шк.; Изд-во МГУ, 2002. Т. 1.
  11. Либлинг М. М. Игровая холдинг-терапия при аутизме: методические особенности и этические аспекты применения // Альманах Института коррекционной педагогики. 2014. № 19.
  12. Лурия А. Р. Основы нейропсихологии: учеб. пособие. М.: Академия, 2013.
  13. МакКланнахан Л., Крантц П. Расписание для детей с аутизмом. М.: Добро, 2013.
  14. Мальтинская Н. А. История развития учения об аутизме // Концепт. 2017. № 11.
  15. Мнухин С. С., Зеленецкая А. Е., Исаев Д. Н. О синдроме «раннего детского аутизма», или синдроме Каннера у детей // Детский аутизм: хрестоматия / сост. Л. М. Шипицына. СПб.: Международный университет семьи и ребенка им Р. Валленберга, 1997.
  16. Морозов С. А. О современном дошкольном образовании детей с аутизмом // Аутизм и нарушения развития. 2023. Т. 21. № 2.
  17. Морозов С. А., Морозова Т. И., Морозова С. С. Аутизм: опыт и возможные решения актуальных задач. Взгляд из России // Аутизм и нарушения развития. 2021. Т. 19. № 3.
  18. Наговицына Н. П., Фефилова Т. Г., Хорошавина В. В. Адаптация ребенка с аутизмом к условиям детского сада // Актуальные вопросы современной педагогики: материалы XIII международной научной конференции (г. Казань, 20-23 июня 2020 г.). Казань, 2020.
  19. Никольская О. С., Баенская Е. Р., Либлинг М. М. Аутичный ребенок: пути помощи. Приложения. М.: Теревинф, 1997.
  20. Обухова Л. Ф. Детская психология: теории, факты, проблемы. М.: Тривола, 1998.
  21. Пахтусова Н. А., Акмаев В. А., Некрасова О. С. Комплексный подход в сопровождении ребенка с расстройством аутистического спектра на примере клинического случая // Аутизм и нарушения развития. 2023. Т. 21. № 2.
  22. Семенович А. В. Введение в нейропсихологию детского возраста: учеб. пособие. М.: Генезис, 2005.
  23. Семенович А. В. Нейропсихологическая диагностика и коррекция в детском возрасте. М.: Academia, 2002.
  24. Хабарова С. Н., Есаулкова И. Л. Многофункциональное образовательное пространство «Поляна активности» как элемент комплексной групповой работы с детьми с расстройствами аутистического спектра // Аутизм и нарушения развития. 2023. Т. 21. № 2.
  25. Хаустов А. В., Богорад П. Л., Загуменная О. В., Козорез А. И., Панцырь С. Н., Никитина Ю. В., Стальмахович О. В. Психолого-педагогическое сопровождение обучающихся с расстройствами аутистического спектра: метод. пособие / под общ. ред. А. В. Хаустова. М.: Федеральный ресурсный центр по организации комплексного сопровождения детей с расстройствами аутистического спектра Московского государственного психолого-педагогического университета, 2016.
  26. Чулкова Р. Н. Дисфункция сенсорной интеграции у детей с расстройствами аутистического спектра // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2016. № 2-4.
  27. Эльконин Д. Б. Детская психология: учеб. пособие. М.: Академия, 2007.

Author information

Tatiana Vladimirovna Zaver

PhD

International Association of Teachers of Russian Language and Literature, London, The United Kingdom

About this article

Publication history

  • Received: November 9, 2024.
  • Published: December 24, 2024.

Keywords

  • учебное поведение
  • расстройства аутистического спектра
  • младший дошкольный возраст
  • сенсорная интеграция
  • коррекционная педагогическая деятельность
  • educational behavior
  • autism spectrum disorders
  • young preschool age
  • sensory integration
  • corrective pedagogical activity

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)