• Original research article
  • December 27, 2024
  • Open access

The experience of empirical analysis of the expectations of modern parents of students from interaction with the teacher

Abstract

The study aims to identify the expectations of modern parents from interaction with the teacher in order to further improve teacher training in terms of the activities in the system of teacher-parent relations. The article presents the results of an empirical analysis of the expectations of modern parents obtained during a survey in two target groups. The first group of survey participants included parents of preschool children. The second group of respondents included representatives of the modern parental community, whose children are currently enrolled in primary, secondary, or high school. The analysis of the data obtained allowed us to state that not all the expectations of modern parents are taken into account when they interact with teaching staff. The scientific novelty of the study lies in identifying priority areas of professional activity of a teacher implemented taking into account the requests and expectations of modern parents when interacting in the system of teacher-parent relations, such as: planning, organization and control of interaction with parents; involvement of parents in the educational process; psychological and pedagogical education of parents. As a result of the study, common and distinctive positions related to the needs and expectations of the surveyed target groups were identified, which make it possible to improve the quality of teacher-parent interaction in the modern socio-cultural situation.

References

  1. Байбородова Л. В., Пономарева В. М. Взаимодействие педагогов и родителей в процессе подготовки детей к обучению в школе // Ярославский педагогический вестник. 2014. Т. 2. № 3.
  2. Бичева И. Б., Вялова Н. В., Рязанова Е. А. Организационно-методические основы взаимодействия педагогов с родителями в дошкольном образовании // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 67-4.
  3. Валеева Н. Ш., Шубович М. М. Психолого-педагогическое просвещение как фактор развития педагогической культуры родителей // Вестник Казанского технологического университета. 2009. № 4.
  4. Лях Ю. А., Донина И. А. Современные подходы к определению ролей учителя // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 62-1.
  5. Нуриева А. Р., Миннуллина Р. Ф., Газизова Ф. С. Взаимодействие учителей и родителей в воспитании младших школьников // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 64-3.
  6. Рожков М. И., Ковальчук М. А. Воспитание толерантности у родителей и детей как задача психологического консультирования // Ярославский педагогический вестник. 2003. № 3 (36).
  7. Сороковых Г. В., Старицына С. Г., Морозова В. И. Проблема взаимодействия классного руководителя и современных родителей в контексте профессиональной подготовки будущих учителей // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 8. Вып. 9.
  8. Тарханова И. Ю. Поколенческие особенности современных родителей: эклектика аксиосферы // Современное дошкольное образование: ребенок, семья, педагог: сборник научных трудов / под науч. ред. В. Н. Белкиной. Ярославль: Ярославский государственный педагогический университет им. К. Д. Ушинского, 2022. Т. I.
  9. Тращенкова С. А. Педагогические стратегии развития межпоколенных взаимоотношений в детско-взрослых семейных сообществах: автореф. дисс. … д. пед. н. Великий Новгород, 2019.
  10. Хапачева С. М. Взаимодействие родителей и педагога как условие формирования педагогической компетентности родителей младших школьников в процессе обучения // Сборники конференций НИЦ Социосфера. 2020. № 31.
  11. Шерайзина Р. М., Александрова М. В., Новокшонова К. М. Продуктивное взаимодействие педагогов дошкольной образовательной организации и родителей детей с ограниченными возможностями здоровья // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 63-4.

Author information

Ekaterina Evgenievna Donina

Yaroslaw-the-Wise Novgorod State University

About this article

Publication history

  • Received: November 14, 2024.
  • Published: December 27, 2024.

Keywords

  • современные родители
  • ожидания родителей от взаимодействия с педагогом
  • профессиональная педагогическая деятельность
  • взаимодействие «педагог – родитель обучающегося»
  • modern parents
  • parents’ expectations from interaction with the teacher
  • professional pedagogical activity
  • teacher-parent interaction

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)