• Original research article
  • January 10, 2025
  • Open access

The model of formation of professional reliability of cadets of aviation military universities

Abstract

The purpose of the study is to develop a model for the formation of professional reliability of cadets of aviation military universities. The article considers pedagogical modeling as a means of creating structured ideas about the formation of professional reliability among cadets in the educational process of an aviation military university. In conditions of high responsibility and risk, it is necessary to develop stable qualities in future officers that contribute to their successful professional activities, including in special flight situations, which is an important aspect of training, since flight safety and successful performance of official tasks depend on it. The author suggests a structural and functional model consisting of four components: motivational-predictive, methodological, technological and performance-evaluation, presented in the form of blocks. Each block covers important aspects of the process of forming the professional reliability of cadets. The blocks include planning, selection of strategies and methods, as well as diagnosis and evaluation of results. The scientific novelty of the study lies in the fact that the author has for the first time developed a pedagogical model for the formation of professional reliability of cadets of aviation military universities, which reflects the methodological, structural, technological and evaluative capabilities of the phenomenon under consideration. As a result of the research, the concept of "professional reliability of cadets of aviation military universities" is defined; the potential of the educational environment of a military university is revealed; the essence of the modeling process is determined; the available pedagogical models are analyzed, and a model for the formation of professional reliability of cadets of aviation military universities is presented. The article emphasizes the importance of an integrated approach to the training of flight specialists, taking into account modern requirements for military education and the specifics of the aviation field.

References

  1. Абрамова М. А. Моделирование как метод исследования // Меридиан. 2017. № 4 (7).
  2. Бодров В. А. Медико-психологические вопросы профессиональной надежности летного состава // Военно-медицинский журнал. 1984. Т. 305. № 4.
  3. Вартофский М. Модели. Репрезентация и научное понимание. М.: Прогресс, 1988.
  4. Гаркавцев Е. И. Педагогические условия формирования профессиональной надежности будущих сотрудников органов внутренних дел // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2015. № 1-2.
  5. Дахин А. Н. Педагогическое моделирование: монография. Новосибирск, 2005.
  6. Запечникова И. В. Формирование профессионально важных качеств у курсантов военного авиационного вуза средствами специальной физической и психофизиологической подготовки: дисс. … к. пед. н. Малаховка, 2016.
  7. Калашников А. Ф. Формирование профессионально важных качеств курсантов образовательных организаций МВД России средствами профессионально-прикладной физической подготовки // Актуальные проблемы физической культуры и спорта курсантов, слушателей и студентов: сборник трудов конференции (г. Орёл, 26 февраля 2016 г.). Орёл: Орловский юридический институт Министерства внутренних дел России имени В. В. Лукьянова, 2016.
  8. Козырева О. А. Педагогическое моделирование в профессиональной деятельности учителя и научно-педагогического работника // Вестник Мининского университета. 2020. Т. 8. № 2 (31).
  9. Котик М. А. Саморегуляция и надежность человека-оператора. Изд-е 2-е. Таллин: Валгус, 1994.
  10. Кузнецова Е. В. Профессиональная подготовка специалистов пожарной безопасности горноспасательных подразделений в вузе на основе развития надежности в действиях: автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 2011.
  11. Лешенко А. В., Юдин И. Ю., Митюшов Д. Г. Роль тренажерных комплексов родов авиации при подготовке командира авиационного формирования к принятию решения на выполнение поставленных задач в современных условиях // Вестник Ярославского высшего военного училища противовоздушной обороны. 2021. № 1 (12).
  12. Малеев Д. В. Психологические факторы личностной надежности сотрудников органов внутренних дел // Психология. Социология. Наука. 2014. № 8.
  13. Маркина Т. В. Методика формирования профессиональной надежности курсантов авиационных вузов // Мир науки. Педагогика и психология. 2024. Т. 12. № 4.
  14. Маркина Т. В. Педагогические условия формирования профессиональной надежности курсантов авиационных вузов // ЦИТИСЭ. 2023. № 3 (37).
  15. Мищенко И. Е. Формирование профессионально важных качеств курсантов военных вузов средствами культурно-досуговой деятельности // Педагогический журнал. 2019. Т. 9. № 1-1.
  16. Надеждин Е. Н., Федотенко И. Л., Смирнова Е. Е. Методология имитационного моделирования педагогических систем // Чебышевский сборник. 2022. Т. 23. № 5 (86).
  17. Небылицын В. Д. Надежность работы оператора в сложной системе управления. Психологические основы профессиональной деятельности // Небылицын В. Д. Психофизиологические исследования индивидуальных различий: сборник статей. М.: Наука, 1976.
  18. Осадчук О. Л. Система формирования профессиональной надежности будущих педагогов: дисс. … д. пед. н. М., 2020.
  19. Покровский Б. Л. Летчику о психологии. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Воениздат, 1984.
  20. Пономаренко В. А. Объективная продуктивность психологической науки в интересах надежности человека в опасных профессиях. М.: Когито-Центр, 2014.
  21. Поярков С. Ю. Формирование профессиональной надежности правоохранительной деятельности сотрудников органов внутренних дел МВД России: автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 1997.
  22. Солтык А. А. Психология профессиональной надежности преподавателя физического воспитания: стратегия и пути ее реализации // Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. 2014. № 1 (107).
  23. Тимонин А. И. Профессиональное воспитание как воспитание социальное // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика. 2012. Т. 18. № 1-1.
  24. Харланова Е. М. Конструирование среды развития социальной активности студентов в вузе // Здравоохранение, образование и безопасность. 2016. № 4 (8).
  25. Шипилов А. И., Шипилова О. А. Как обеспечить надежность персонала // Кадры предприятия. 2002. № 8.
  26. Штофф В. А. Моделирование и философия. М. – Л., 1966.
  27. Яковлев Е. В., Яковлева Н. О. Педагогическая концепция: методологические аспекты построения. М.: ВЛАДОС, 2006.
  28. Яковлева Н. О. Моделирование как метод создания педагогического проекта // Образование и наука. Известия Уральского отделения Российской академии образования. 2002. № 3 (16).

Author information

Tatyana Vladimirovna Markina

South Ural State Humanitarian and Pedagogical University, Chelyabinsk

About this article

Publication history

  • Received: December 2, 2024.
  • Published: January 10, 2025.

Keywords

  • профессиональная надежность
  • модель формирования профессиональной надежности
  • авиационный военный вуз
  • подготовка курсантов авиационных военных вузов
  • профессиональное становление авиационных военных специалистов
  • компоненты профессиональной надежности
  • professional reliability
  • model of professional reliability formation
  • aviation military university
  • training of cadets of aviation military universities
  • professional development of aviation military specialists
  • components of professional reliability

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)