• Original research article
  • January 13, 2025
  • Open access

Environmental education for children and youth in the context of the digital transformation of Russian society

Abstract

The purpose of the study is to identify the contradictions generated by the introduction of advanced digital educational technologies based on the analysis of the digitalization processes of the domestic environmental and educational sphere and to propose recommendations for resolving the identified contradictions. The article examines approaches to understanding the digital transformation of education, characterizes modern digital technologies from the standpoint of applicability in the process of forming an ecological culture, describes measures taken at the state level to introduce advanced digital technologies and contribute to the development of the domestic environmental education sector. The scientific novelty of the research consists in specifying the possibilities of using modern digital technologies in the process of forming the ecological culture of compatriots, such as artificial intelligence, virtual, mixed and augmented reality, deepfake, digital twin, internet of things, chatbots with generative artificial intelligence. As a result of the research, the contradictions generated by the introduction of advanced digital educational technologies into the environmental education sphere have been identified, and recommendations for resolving the identified contradictions have been proposed.

References

  1. Алексеев С. В. Образование и просвещение: две грани единого процесса (на примере формирования экологической культуры) // Непрерывное образование: XXI век. 2018. № 2.
  2. Атаян А. М., Гурьева Т. Н., Шарабаева Л. Ю. Цифровая трансформация высшего образования: проблемы, возможности, перспективы и риски // Отечественная и зарубежная педагогика. 2021. Т. 1. № 2.
  3. Атаян А. М., Филатова И. Б. Геймификация как современная технология бизнес-образования в условиях трансформации рынка труда и сферы образования // Архитектура университетского образования: современные университеты в условиях единого информационного пространства: сборник трудов III национальной научно-методической конференции с международным участием (г. Санкт-Петербург, 31 января – 1 февраля 2019 г.): в 3 ч. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского государственного экономического университета, 2019. Ч. II.
  4. Вешнева И. В. Технологии искусственного интеллекта: классификация, ограничения, перспективы и угрозы // Известия Саратовского университета. Новая серия: Экономика. Управление. Право. 2023. № 4.
  5. Вихман В. В., Ромм М. В. «Цифровые двойники» в образовании: перспективы и реальность // Высшее образование в России. 2021. № 2.
  6. Даггэн С. Искусственный интеллект в образовании: изменение темпов обучения. Аналитическая записка ИИТО ЮНЕСКО. М.: Институт ЮНЕСКО по информационным технологиям в образовании, 2020.
  7. Джабиева М. Х., Ермаков Д. С. Обучающаяся личность в эпоху цифровизации образования // Шамовские чтения: сборник статей XV международной научно-практической конференции (г. Москва, 21-25 января 2023 г.): в 2 ч. М.: 5 за знания, 2023. Ч. 1.
  8. Джабиева М. Х., Ермаков Д. С. Проблемы и перспективы персонализированного образования в условиях цифровизации высшей школы // Фундаментальные проблемы обучения математике, информатике и информатизации образования: сборник тезисов докладов X международной научной конференции (г. Елец, 20-22 сентября 2024 г.). Елец: Елецкий государственный университет им. И. А. Бунина, 2024.
  9. Киселева Л. С., Семёнова А. А. Цифровая трансформация общества: тенденции и перспективы // Проблемы деятельности ученого и научных коллективов. 2018. № 4 (34).
  10. Маслов В. И., Лукьянов И. В. Четвертая промышленная революция: истоки и последствия // Вестник Московского университета. Серия 27. Глобалистика и геополитика. 2017. № 2.
  11. Павлов А. В., Лобанова О. В. Использование VR-технологий в формировании экологически ответственного поведения у школьников // Исследователь/Researcher. 2021. № 1-2.
  12. Пороховский А. А. Цифровизация и искусственный интеллект: перспективы и вызовы // Экономика. Налоги. Право. 2020. № 2.
  13. Соколов Н. В. Анализ российского опыта внедрения технологий искусственного интеллекта в образование // Modern Science. 2022. № 6-2.
  14. Темников А. О. Современные подходы к определению термина «цифровая трансформация» // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2023. № 3.
  15. Уваров А. Ю., Гейбл Э., Дворецкая И. В., Заславский И. М., Карлов И. А., Мерцалова Т. А., Сергоманов П. А., Фрумин И. Д. Трудности и перспективы цифровой трансформации образования / под ред. А. Ю. Уварова, И. Д. Фрумина. М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2019.
  16. Фурс С. П. Искусственный интеллект в сфере образования – помощник педагога или «подрывная» технология? // Преподаватель ХХI век. 2023. № 1.
  17. Шваб К. Четвертая промышленная революция. М.: Эксмо, 2018.
  18. Brown A., Fishenden J., Thompson M. Organizational Structures and Digital Transformation // Brown A., Fishenden J., Thompson M. Digitizing Government. Basingstoke – N. Y.: Palgrave Macmillan, 2014.
  19. Durbin J. Research Study Suggests VR Can Have a Huge Impact in the Classroom. 2016. https://uploadvr.com/chinese-vr-education-study/
  20. Grieves M. Digital Twin: Manufacturing Excellence through Virtual Factory Replication. LLC, 2014. https://www.researchgate.net/publication/275211047_Digital_Twin_ManufacturingExcellence_through_Virtual_Factory_Replication/link/5535186a0cf23947bc0b17fa/download
  21. Henriette E., Feki M., Boughzala I. The Shape of Digital Transformation: A Systematic Literature Review // 9th Mediterranean Conference on Information Systems Project. Samos, 2015.
  22. Mazzone D. Digital or Death: Digital transformation – the Only Choice for Business to Survive, Smash and Conquer. Mississauga: Smashbox Consulting Inc., 2014.
  23. Mithas S. How a Firm’s Competitive Environment and Digital Strategic Posture Influence Digital Business Strategy // MIS Quarterly. 2013. Vol. 37. No. 2.
  24. Parong J., Mayer R. Learning Science in Immersive Virtual Reality // Journal of Educational Psychology. 2018. Vol. 110. No. 6.
  25. Westerman G. The Nine Elements of Digital Transformation // Harvard Business Review. 2014. https://hbr.org/2014/06/the-nine-elements-of-digital-transformation

Author information

Anna Aleksandrovna Nesterova

PhD

Ulyanovsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: December 2, 2024.
  • Published: January 13, 2025.

Keywords

  • цифровизация отечественной эколого-просветительской сферы
  • цифровые образовательные технологии
  • формирование экологической культуры
  • цифровая трансформация образования
  • digitalization of the national ecological and educational sphere
  • digital educational technologies
  • formation of ecological culture
  • digital transformation of education

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)