The difficulties of academic and linguistic adaptation of Myanmar students while studying at a Russian university
Abstract
The purpose of the study is to identify the difficulties of linguistic and academic adaptation of students from Myanmar, their causes and identify ways to overcome them. The article substantiates the need to take into account the native language of foreign students when teaching Russian, formulates the definition of a nationally oriented methodology for teaching Russian as a foreign language, and briefly describes the basics of this methodology. A comparative characteristic of the Russian and Burmese languages is given, and phenomena that are potentially sources of interlanguage interference are identified. The main differences between the Russian and Myanmar educational systems are highlighted and the difficulties of academic adaptation of Myanmar students to the Russian educational space are revealed. The scientific novelty of the research lies in a comprehensive study of the learning process in a Russian university of such a poorly studied contingent of foreign students as students from Myanmar. As a result of the research, a number of methodological recommendations were formulated for teaching Myanmar students at Russian universities.
References
- Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009.
- Барминова С. В. К проблеме обучения слушателей из Республики Союз Мьянма на подготовительном факультете // Вестник Тульского государственного университета. Серия: Современные образовательные технологии в преподавании естественнонаучных дисциплин. 2022. № 1 (21).
- Вагнер В. Н. Методика преподавания русского языка англоговорящим и франкоговорящим. Фонетика. Графика. Части речи: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 1997.
- Кожевникова М. Н., Дудина Е. Ф. Об использовании терминов «этноориентированный» и «национально ориентированный» в методологии обучения иностранных граждан // Ученые записки Орловского государственного университета. 2021. № 2 (91).
- Нве Н. Л. Этноориентированная методика обучения русскому языку как иностранному в Мьянме (на примере глаголов движения) // Преподаватель XXI век. 2022. № 3.
- Пугачёв И. А. Этноориентированная методика в поликультурном преподавании русского языка как иностранного. М.: Изд-во РУДН, 2011.
- Сурыгин А. И. Основы теории обучения на неродном для учащихся языке. СПб.: Златоуст, 2000.
- Тида Х., Куновски М. Н. Цифровые средства обучения фонетике русского языка // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2024. № 3 (71).
- Тхэ С. Т. Т. Сравнительная характеристика русского и бирманского языков и проблемы изучения русского языка студентами из Мьянмы // Материалы IX Конгресса молодых ученых. СПб.: Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования «Национальный исследовательский университет ИТМО», 2020.
Author information
About this article
Publication history
- Received: December 7, 2024.
- Published: January 17, 2025.
Keywords
- национально ориентированное обучение
- бирманский язык
- русский язык как иностранный
- академическая адаптация мьянманских студентов
- языковая адаптация мьянманских студентов
- nationally oriented education
- Burmese language
- Russian as a foreign language
- academic adaptation of Myanmar students
- language adaptation of Myanmar students
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC