Teaching Chinese in Confucius Institutes in the Russian Far East: features, problems, and prospects
Abstract
This article examines the activities of Confucius Institutes operating in the Russian Far East. The aim of the study is to assess the impact of Confucius Institutes in the Far East on increasing interest in the Chinese language in the region. The scientific novelty of the work lies in the creation of targeted recommendations that can be implemented step-by-step in each Confucius Institute. The main emphasis in the recommendations is placed on the following principle: strengthening the interaction of the two sides organizing the Chinese language learning process. Russian and Chinese universities should jointly coordinate work both in matters of methodological support and technological provision, and in matters of the practical orientation of the process. Through analysis of relevant literature and a survey of employees of the Far Eastern Confucius Institutes, this article reveals the role of these educational organizations in promoting the Chinese language in the Far East. As a result of the study, the main problems hindering the most effective functioning of Confucius Institutes are identified: low student motivation, a shortage of modern methodological tools and highly qualified teachers, and an insufficient material and technical base. The paper also suggests possible approaches to improving the quality of Chinese language teaching: ongoing internships and professional development courses for teachers; the development of language programs tailored to specific requests; close cultural interaction with native speakers; and the gradual improvement of the learning environment (language study classrooms).
References
- Албутова С. Е. Институты Конфуция как механизм реализации «мягкой силы» современного Китая на примере РФ // Вестник науки. 2024. № 6 (75).
- Дун Хуэй. Роль Институтов Конфуция в распространении китайской традиционной культуры // Этносоциум и межнациональная культура. 2022. № 172.
- Ри К. К. Образовательные платформы и онлайн-программы как современные средства в методике преподавания китайского языка // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 1 (98).
- Се Фэнлин, Еланцева О. П. Институт Конфуция ДВФУ и его деятельность по распространению китайского языка и знаний о Китае // Ойкумена. Регионоведческие исследования. 2019. № 4 (51).
- Селезнёва Н. В. Реорганизация Канцелярии по распространению китайского языка (Ханьбань): судьба Институтов Конфуция // Проблемы Дальнего Востока. 2021. № 2. https://doi.org/10.31857/S013128120014819-1
- Хисамутдинова Н. В., Юе Ян. Институт Конфуция в Благовещенске как центр российско-китайского сотрудничества // Ойкумена. Регионоведческие исследования. 2022. № 2 (61). https://doi.org/10.24866/1998-6785/2022-2/162-170
- 陈开来. 中国文化在对外汉语教学中的课堂传播研究. 华南理工 大学,2016 (Чэнь Кайлай. Исследование распространения китайской культуры в преподавании китайского языка как иностранного в классе: диссертация / Южно-Китайский технологический университет. Гуанчжоу, 2016).
- 曹贤文. 建立健全质量保障体系引领孔子学院改革发展 // 国际汉语教育(中英 文). 2019. 04 (Цао Сяньвэнь. Создание и совершенствование системы обеспечения качества как руководство для реформы и развития Конфуцианских институтов // Международное китайское образование (на китайском и английском). 2019. № 4).
- 付晨晨. 区域国别视域下中东欧五国孔子学院中文教育发展比较研究. 辽宁 师范大学,2022 (Фу Чэньчэнь. Сравнительное исследование развития китайского образования в пяти странах Центрально-Восточной Европы с учётом региональных и страновых особенностей: диссертация / Ляонинский педагогический университет. Далянь, 2022).
- 冯小玲. 泰国孔子学院的文化传播研究. 重庆大学,2014 (Фэн Сяолин. Исследование культурной пропаганды Конфуцианского института в Таиланде: диссертация / Чунцинский университет. Чунцин, 2014).
Author information
About this article
Publication history
- Received: January 2, 2025.
- Published: February 4, 2025.
Keywords
- Институты Конфуция на Дальнем Востоке России
- преподавание китайского языка
- продвижение китайской культуры
- повышение интереса к китайскому языку
- Confucius Institutes in the Russian Far East
- teaching Chinese
- promoting Chinese culture
- increasing interest in the Chinese language
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC