The use of visual aids in elementary school mathematics lessons for blind students
Abstract
The aim of the study is to substantiate the influence of the use of visual aids on the level of mastering the academic subject "Mathematics" by blind students in elementary school. The article analyzes modern approaches to the use of visual aids in the learning process, taking into account the latest achievements in the fields of pedagogy, psychology, and neurophysiology. The types of visual aids and their place in cognitive activity are considered. The characteristic features of blind students are highlighted and described, which is the basis for the use of special visual aids in the structure of academic subjects, including the study of mathematics. An analysis is carried out of the assimilation of educational material in mathematics in two sections of the curriculum (solving word problems; spatial relations and geometric figures), since the level of assimilation of the program material in them depends on timely and properly organized work with visual aids in the classroom. The scientific novelty lies in substantiating the need to use visual aids as a means of forming mathematical knowledge and practical skills in blind elementary school students. The results determine the need to include visual aids in the planning of mathematics lessons for blind students, which contributes to preventing the dominance of verbal knowledge over practical skills.
References
- Воронова Е. Е. Особенности применения средств наглядности в обучении детей с нарушениями зрения // Вестник Московского государственного гуманитарно-экономического института. 2011. № 2 (6).
- Зайцева С. А., Мухина Л. Н. Формирование логических универсальных учебных действий в начальной школе для незрячих детей средствами наглядности // Педагогический вестник. 2020. № 14.
- Копыльцова М. М. Преемственность в реализации адаптированных образовательных программ для слепых обучающихся на уровнях дошкольного и начального общего образования // Вестник науки. 2024. Т. 3. № 6 (75).
- Крамаренко Г. А. Методические приемы построения рисунков на учебных занятиях математики со слепыми обучающимися // Управление развитием образования. 2024. № 1.
- Никулина Г. В., Никулина И. Н. Современные проблемы теории и практики образования лиц с нарушениями зрения // Система комплексного сопровождения детей с нарушениями зрения: проблемы подготовки кадров: сборник статей всероссийской научно-практической конференции, посвященной 90-летию кафедры тифлопедагогики. СПб., 2020.
- Плаксина Л. И. Организация предметно-пространственной среды для детей с нарушениями зрения // Плаксина Л. И., Дружинина Л. А., Осипова Л. Б. Инклюзивное обучение детей с ограниченными возможностями здоровья. Психолого-педагогическое сопровождение дошкольников с нарушением зрения. М.: ИНФРА-М, 2021.
- Подколзина Е. Н. Особенности использования наглядности в обучении детей с нарушением зрения // Дефектология. 2005. № 6.
- Потемкина А. В. Технология развития осязания и мелкой моторики у слепых обучающихся // Система комплексного сопровождения детей с нарушениями зрения: проблемы подготовки кадров: сборник статей всероссийской научно-практической конференции, посвященной 90-летию кафедры тифлопедагогики. СПб., 2020.
- Севостьянова В. М. Особенности обучения математике слепых детей и детей с остаточным зрением // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. 2009. № 3.
- Усольцев А. П., Шамало Т. Н. Наглядность и ее функции в обучении // Педагогическое образование в России. 2016. № 6.
- Фридман Л. М. Наглядность и моделирование в обучении. М.: Знание, 1984.
Author information
About this article
Publication history
- Received: December 14, 2024.
- Published: February 14, 2025.
Keywords
- средства наглядности на уроках математики
- уроки математики для слепых обучающихся
- формирование математических знаний
- геометрические представления
- иллюстрирование текстовых задач
- visual aids in mathematics lessons
- mathematics lessons for blind students
- formation of mathematical knowledge
- geometric representations
- illustrating word problems
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC