• Original research article
  • February 24, 2025
  • Open access

Teaching the linguo-cultural features of the Spanish language of Latin America to students studying Spanish as a way to improve the professional training of linguists

Abstract

The aim of this research is to find ways to solve the problem of forming the linguo-cultural competence of students studying Spanish as a necessary qualification characteristic of future specialists in the field of the Spanish language, allowing them to participate in intercultural communication situations based on the Iberian and Latin American variants of the Spanish language. The article presents approaches to the in¬terpretation of the concept of linguo-cultural competence and gives its definition in relation to the contingent of students considered in this study. The scientific novelty of the research consists in the development of a scientifically sound teaching model that allows to solve successfully the problem of forming the linguocultural competence of the students studying Spanish within the aspect "Practical Course of Spanish Language". As a result, a description of the trial training conducted during the study is presented, based on methodological materials reflecting the linguo-cultural realities of Latin American variants of the Spanish language as a necessary component of the content of linguo-cultural competence, ensuring the ability and readiness to work with national variants of the Spanish language.

References

  1. Алефиренко Н. Ф. Лингвокультурология: ценностно-смысловое пространство языка: учеб. пособие. Изд-е 6-е. М.: Флинта, 2020.
  2. Виноградов В. С. Лексикология испанского языка. М.: КДУ, 2021.
  3. Войткова А. Н., Сметанина Т. В., Фетисова С. А. Формирование лингвокультурологической компетенции при обучении иностранному языку в высшей школе // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2020. № 6 (149).
  4. Воробьев В. В. Лингвокультурология. М.: РУДН, 2011.
  5. Вяликова Г. С., Финикова Ю. Б. Формирование лингвокультурной компетенции будущего учителя на основе квест-технологии // Педагогическое образование и наука. 2023. № 1.
  6. Дортман С. Р. Обучение лингвокультурологической компетенции учащихся средних профессиональных образовательных учреждений: дисс. … к. пед. н. Пятигорск, 2012.
  7. Киселева М. С. Формирование лингвокультурологической компетенции иностранных студентов на материале текстов этнокультуроведческого содержания: автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 2004.
  8. Сабитова З. К. Лингвокультурология: учебник. Изд-е 4-е, стер. М.: Флинта, 2023.
  9. Смирнова А. Г., Горбова Н. В. Формирование лингвокультурологической компетенции на занятиях по иностранному языку через изучение аутентичных песен // Восток – Запад: теоретические и прикладные аспекты преподавания европейских и восточных языков: мат. VII международной научно-практической конференции (г. Новосибирск, 6 марта 2024 г.). Новосибирск: Изд-во СГУПС, 2024.
  10. Тарнаева Л. П. Лингвокультурологическая компетентность переводчика в сфере делового общения // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. Серия «Педагогика». 2010. Т. 3. № 2.
  11. Телия В. Н. Культурно-национальные коннотации фразеологизмов: от мировидения к миропониманию // Славянское языкознание: докл. рос. делегации: XI международный съезд славистов / отв. ред. Н. И. Толстой. М.: Наука, 1993.
  12. Токарев Г. В. Основы лингвокультурологии: учебник. Тула: Тульское производственное полиграфическое объединение, 2020.
  13. Халупо О. И. Базовые единицы лингвокультурной компетенции носителя языка // Язык и культура. 2012. Вып. 2 (18).
  14. Шанина М. В. Методика оценки лингвокультурной компетенции студентов факультета иностранных языков // Международный научно-исследовательский журнал. 2016. № 9-4 (51).
  15. Шантарович А. А. Лингвокультурная компетенция: содержание, структура, роль в процессе обучения языку // Мова і літаратура: матэрыялы 77-й навук. канф. студэнтаў і аспірантаў філалагічнага фак. Мн.: БДУ, 2020.
  16. Шкатова Л. А. Словарь лингвокультурной грамотности как компонент контрольно-измерительных материалов // Проблемы истории, филологии, культуры. 2009. № 2 (24).

Author information

Nadezhda Yurievna Yarmush

Immanuel Kant Baltic Federal University, Kaliningrad

About this article

Publication history

  • Received: January 14, 2025.
  • Published: February 24, 2025.

Keywords

  • лингвокультурные особенности испанского языка
  • варианты испанского языка
  • испанский язык Латинской Америки
  • лингвокультурная компетенция
  • профессиональная подготовка лингвистов
  • linguo-cultural features of the Spanish language
  • variants of the Spanish language
  • Spanish language of Latin America
  • linguo-cultural competence
  • professional training of linguists

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)