Integrative tasks with the use of electronic educational resources for the development of interrelated speech activities in English lessons at a general education school
Abstract
The aim of the article is to justify the feasibility of using integrative tasks developed with the help of electronic educational resources (EER) in order to form communicative competence among 10th-grade students at a general education school in English lessons. The article presents the structure of development of integrative tasks using EER, an example of integrative training tasks that include receptive and productive speech activities and results of experimental work. The novelty of the work lies in describing a relevant and original methodology for teaching English in schools using EER, which will be aimed at achieving the main goal of learning English, i.e., the communicative one. During the experimental teaching of 10th-grade students, the entrance and final tests were carried out, according to which positive changes in the development of communicative competence of students were noted. The study analyzes experimental lessons with integrative tasks using EER. As a result of the research, it was proved that the developed methodology of working in English lessons promotes the development of all speech activities and communication skills of students in English lessons.
References
- Аитов В. Ф., Виноградова Р. И. Взаимосвязанное обучение иноязычным видам речевой деятельности на неязыковых факультетах в вузе на основе проблемного подхода // Вестник Башкирского университета. 2006. Т. 11. № 2.
- Барышников Н. В. Насущные проблемы методики обучения иностранным языкам как науки // Иностранные языки в школе. 2022. № 2.
- Гаджиева З. К. Роль электронных образовательных ресурсов на уроках английского языка // Молодежь и наука: реальность и перспективы развития: сборник материалов VIII Всероссийской научно-практической конференции. Махачкала: Дагестанский государственный педагогический университет им. Р. Гамзатова, 2021.
- Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. М.: Академия, 2006.
- Глухов В. П. Основы психолингвистики. М.: ACT; Астрель, 2005.
- Ерина Л. С., Перова Е. А., Эм Л. С. Обучение английскому языку как средство развития мотивации учебной деятельности школьников подросткового возраста // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 79-3.
- Ковалева Е. Г. Взаимосвязанное обучение видам речевой деятельности – безальтернативно! // Открытый вебинар Учебного центра русского языка МГУ. 2024. https://www.youtube.com/watch?v=lpeJXoO7Q8I
- Колесникова И. Л., Долгина О. А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков. СПб.: Русско-Балтийский информационный центр «Блиц»; Cambridge University Press, 2001.
- Кулибина Н. В. Методика обучения чтению художественной литературы. М.: Флинта, 2018.
- Лебединский С. И., Гончар Г. Г., Гербик Л. Ф. Русский язык как иностранный: типовая учебная программа по учебной дисциплине для иностранных студентов филологических специальностей высшего образования первой ступени. Мн., 2019.
- Первезенцева Э. А. Разработка комплекса электронных образовательных ресурсов и его использование для самостоятельной информационной учебной деятельности: дисс. … к. пед. н. М., 2013.
- Райс Ф., Долджин К. Психология подросткового и юношеского возраста. СПб., 2000.
- Рассказов С. А. Обучение фонетической стороне речи на занятиях по иностранному языку при использовании интегративного подхода // Тестология. 2020. № 2.
- Суляева Н. В. Использование электронных образовательных ресурсов в проектной деятельности на уроках английского языка // Актуальные вопросы лингвистики и лингводидактики в контексте межкультурной коммуникации: сборник трудов конференции. Орел: Орловский государственный университет имени И.С. Тургенева, 2023.
- Ушакова Ю. Ю. Преимущества использования электронных образовательных ресурсов на уроках английского языка // Science and Innovation: сборник научных трудов по материалам IX международной научной конференции. Анапа, 2022.
- Bax S.Integrating assessment into EFL teaching and learning environments: the VOICES model // Oxford Test of English. 2023. https://fdslive.oup.com/www.oup.com/elt/general_content/es/ote/assets/pedagogical_articles/integrating_assessment_into_efl_teaching_and_learning_environments_the_voices_model.pdf
- Begovic А.Integrated Language Teaching // Patchwork: New Frontiers. 2020. Topical Issue.
- Pardede P.Integrated Skills Approach in EFL Classrooms: A Literature Review // Proceedings: English Education Department Collegiate Forum (EED CF) 2015-2018. Jakarta: UKI Press, 2019.
- Richards J. C., Rodgers T. Approaches and Methods in Language Teaching. N. Y.: Cambridge University Press, 2001.
- Simon B. S. An Integrated Approach to Teaching Language Skills // IJIRT. 2021. Vol. 8. Iss.5.
Author information
About this article
Publication history
- Received: March 3, 2025.
- Published: April 4, 2025.
Keywords
- интегративные задания
- виды речевой деятельности
- электронный образовательный ресурс
- иностранный язык
- коммуникативная компетенция
- integrative tasks
- speech activities
- electronic educational resource
- foreign language
- communicative competence
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC