• Original research article
  • May 7, 2025
  • Open access

A model for the formation of successful learning among foreign citizens in the socio-cultural environment of the pre-university courses of a classical university

Abstract

The research aims to develop the structure and content of a model for the formation of successful learning among foreign citizens in the socio-cultural environment of the pre-university courses of a classical university as the first stage of university education for foreign citizens. The article provides a substantive clarification of the concept of “successful learning of foreign citizens”, presents the original model for the formation of successful learning among foreign citizens in the socio-cultural environment of the pre-university courses of a classical university. The scientific novelty of the research lies in defining principles for modeling the educational process focused on the formation of successful learning (balance of success components, dynamism and openness, predictability and measurability, personalization). In addition, the work provides theoretical substantiation and develops the model for the formation of successful learning among foreign citizens in the socio-cultural environment of the pre-university courses of a classical university. In contrast to existing approaches and models that focus primarily on language training or socio-cultural adaptation, the proposed model integrates academic achievements, indicators of socio-cultural adaptation, as well as motivational and personal indicators, providing a comprehensive impact on the adaptation and learning process of foreign students. The model includes four blocks in its structure: academic, socio-cultural, a block for studying Russian as a foreign language, and a block for personalized support strategies for foreign students.

References

  1. Айбазова М. Ю. Социокультурная адаптация иностранных студентов к условиям обучения в российских вузах // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2022. № 1 (34).
  2. Бондаренко В. В., Полутин С. В., Юдина В. А., Танина М. А., Лескина О. Н. Привлекательность российских вузов среди иностранных студентов в условиях глобальной конкуренции рынка образовательных услуг // Интеграция образования. 2022. № 1 (106).
  3. Борисова Е. В. Обеспечение успеха в образовательной деятельности иностранных студентов, обучающихся на основных факультетах // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2019. № 4 (56).
  4. Губин В. А., Гайворонская И. Б., Сидорова И. А. Учебные мотивы и успешность обучения студентов университета: сущность, содержание и динамика взаимообусловленности // Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России. 2017. № 2 (74).
  5. Иванова Г. П., Ширкова Н. Н., Логвинова О. К. Иностранный студент в российском вузе: монография. М.: Русайнс, 2022.
  6. Кобзарь Т. А., Кузнецова А. А. Критерии успешности учебной деятельности в подростковом возрасте // Коллекция гуманитарных исследований. 2017. № 4 (7).
  7. Овсянникова И. Г., Терещенко Т. М. Социокультурная адаптация иностранных студентов к условиям обучения в российском вузе // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2018. № 3 (126).
  8. Пугачев И. А., Будильцева М. Б., Варламова И. Ю. Адаптация иностранных учащихся к условиям обучения в российском вузе: комплексный подход // Полилингвиальность и транскультурные практики. 2018. № 2.
  9. Урванцева Н. Г. Образовательная среда вуза в социокультурной адаптации иностранных студентов // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 4. Вып. 3.
  10. Шимкович Е. Д., Махмутова Г. Ф., Муратова Г. З., Мухаметов А. Р. Успеваемость иностранных учащихся как показатель когнитивно-деятельностного компонента успешности при разных формах обучения // Современные проблемы науки и образования. 2022. № 6-1.
  11. Novgorodtseva A. N., Belyaeva E. A.Internationalization of higher education in Russia: sociocultural interaction of students from the BRICS countries (Russia, China) // Perspectives of Science and Education. 2020. No. 3 (45).

Funding

This publication was prepared within the framework of the scientific project “The Concept of Successful University Education of Foreign Citizens in Universities of the Russian Federation, as exemplified by Kazan (Volga region) Federal University” and was carried out at the expense of a grant from the Academy of Sciences of the Republic of Tatarstan, provided to young PhDs (postdoctoral fellows) for the purpose of completing a doctoral dissertation, performing research work, as well as labor functions in scientific and educational organizations of the Republic of Tatarstan within the framework of the State Program of the Republic of Tatarstan “Scientific and Technological Development of the Republic of Tatarstan”.

Author information

Elena Dominikovna Shimkovich

PhD

Kazan (Volga region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: March 23, 2025.
  • Published: May 7, 2025.

Keywords

  • успешность обучения
  • иностранные граждане
  • социокультурная среда
  • подготовительный факультет
  • классический университет
  • академическая успеваемость
  • learning success
  • foreign citizens
  • socio-cultural environment
  • pre-university courses
  • classical university
  • academic performance

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)