Developing the textbook “Introduction to Herzen University” as a tool for working with international students in the process of adaptation and integration into the educational environment
Abstract
The aim of this research is to justify the necessity of developing and using the textbook “Introduction to Herzen University” in the process of adaptation and integration of international students into the educational environment of the Institute of Art Education at the Herzen State Pedagogical University of Russia. The article analyzes the specifics of working with international students in the system of art education. It presents a review of regulatory legal documents governing work with international students in Russian universities, as well as an analysis of current research devoted to the problems of adaptation, integration, and intercultural communication of international students in the Russian educational environment. The features of training and the problems of international students of the Institute of Art Education at the Herzen State Pedagogical University of Russia within the framework of the academic mobility system are identified. The main attention is paid to the analysis of the structural elements of the textbook under development “Introduction to Herzen University” (authors: E. P. Chernyshova, D. A. Tkachenko, T. A. Gildina, K. S. Podolskaya). The prospects for using the developing textbook in the context of the educational activities of the Institute of Art Education with international students, as well as within the framework of classroom acquisition of disciplines of the theoretical cycle: “History of Education and Pedagogical Thought”; “History of Art”; “Analysis and Interpretation of Works of Art”, etc. are considered. The scientific novelty of the research lies in clarifying the methodological features of developing a textbook as a tool for working with international students, contributing to their accelerated adaptation and integration into the Russian educational environment. As a result of the study, the practical significance of the textbook is determined, characterized by wide applicability in the areas of educational, enlightenment, and educational work with international students.
References
- Беккер И. Л., Иванчин С. А. Проблемы адаптации иностранных студентов к образовательному процессу российского вуза (на примере Пензенского государственного университета) // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. 2015. № 4 (36).
- Беляева Е. А., Грунт Е. В., Русских Л. В. Факторы формирования мотивов обучения китайских студентов в российских вузах в условиях становления постглобального образовательного пространства // Перспективы науки и образования. 2023. № 3 (63).
- Блинова Е. К., Кузмичев В. А. Герценовский университет. Архитектурно-ландшафтный комплекс: монография. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2007.
- Гун Г. Е. Обучение китайских студентов в российских вузах искусств: культурологические аспекты // Вестник культуры и искусств. 2023. № 3 (75).
- Давыдова И. В., Казакова М. А., Шеляхина Н. В. Интеграция как социологический механизм адаптации студентов в образовательном пространстве // Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2020. № 3 (82).
- Доминова Т. Н. Знакомство с историко-культурным пространством Петербурга с помощью лингвокраеведческого пособия «Санкт-Петербург − культурная столица России» // Динамика языковых и культурных процессов в современной России. 2018. № 6.
- Доминова Т. Н., Рашидова Д. Т. Квест-экскурсия как современная форма организации знакомства с историко-культурным пространством города при обучении русскому языку как иностранному // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 1 (86).
- Зубрилин К. М., Раздобарина Л. А. Особенности художественного образования в Китае на примере совместной образовательной программы, реализуемой в Московском институте искусств // Преподаватель XXI век. 2021. № 1-1.
- Игнатьева Н. Н. Оценка уровня адаптации иностранных студентов в вузах России и Европы на примере опыта ГБОУ ВО НГИЭУ // Kant. 2017. № 4 (25).
- Игнатьева Н. Н. Процессы интеграции и адаптации иностранных студентов в рамках глобализации образования на примере ГБОУ во НГИЭУ // Балтийский гуманитарный журнал. 2016. Т. 5. № 2 (15).
- Клюшникова Е. В. Проблемы адаптации иностранных студентов в России // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2018. № 1.
- Корнева О. Ю., Плотникова И. В. Академическая мобильность и ее проблемы в процессе интеграции знаний в современных условиях // Национальные интересы: приоритеты и безопасность. 2013. Т. 9. № 11 (200).
- Максимова Н. А. Особенности академической адаптации иностранных студентов // Исследование различных направлений современной науки: сборник материалов LIII-ой международной очно-заочной научно-практической конференции: в 3 т. М.: Научно-издательский центр «Империя», 2024. Т. 2.
- Мариненко О. П. Потребность иностранных студентов в поддержке вуза // Интеграция образования. 2024. Т. 28. № 3 (116).
- Махмутова Е. В. Особенности интеграции иностранных студентов в российское образовательное пространство // Власть. 2020. Т. 28. № 1.
- Морозова Ю. В. К вопросу об адаптации иностранных студентов в многонациональном ВУЗе: региональные аспекты // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2018. Т. 7. № 1 (22).
- Николаев Б. В. Правовые основы обучения иностранных студентов в системе высшего образования в Российской Федерации // Закон и право. 2019. № 5.
- Полозова О. С. Интеграция иностранного студента в современную систему образования на основе сетевых технологий // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. 2012. № 2.
- Савелова Е. В. Перспективы международного сотрудничества в подготовке специалистов для сферы искусства и культуры // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. № 7.
- Туана Е. Н., Губарева С. А., Краснова И. А., Смелкова И. Ю., Погодин С. Н., Богданова Н. В. Обучение китайских студентов говорению на занятиях по русскому языку как иностранному в условиях российского вуза // Современные проблемы науки и образования. 2022. № 3.
- Филимонова Н. Ю., Романюк Е. С. Китайские студенты в вузах России // Высшее образование в России. 2014. № 8-9.
- Шевченко А. В., Соболева И. В. Адаптация иностранных студентов: проблемы и возможные пути их решения // Проблемы и перспективы развития образования в России. 2012. № 16.
Funding
The research was carried out with the financial support of an internal grant from the Herzen State Pedagogical University of Russia (project No. 65-ВГ).
Author information
About this article
Publication history
- Received: February 6, 2025.
- Published: May 19, 2025.
Keywords
- академическая мобильность
- разработка пособия
- художественное образование
- адаптация и интеграция иностранных студентов
- воспитательная деятельность
- academic mobility
- development of a textbook
- art education
- adaptation and integration of international students
- educational activities
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC