• Original research article
  • June 22, 2025
  • Open access

Fostering patriotism in schoolchildren through foreign language education based on the application of the project-based method (a case study of the International Children's Center "Artek")

Abstract

Alongside instruction, upbringing constitutes an integral component of the educational process in schools. The purpose of this research is to identify the potential of the project-based method for fostering patriotism in schoolchildren during foreign language instruction. The article underscores the necessity of incorporating patriotic content into the foreign language learning process. The scientific novelty of the work lies in its proposition of a method for cultivating patriotism in students during foreign language lessons: the application of the project-based method utilizing cultural material about their own country and region. Furthermore, it presents a study of the influence of employing the project-based method in foreign language instruction on the level of patriotism development in schoolchildren. This research was conducted at a secondary school within the International Children's Center "Artek," where, during camp sessions, children from all regions of Russia are educated. The work proposes the use of the project-based method as a supplement to the teaching and learning materials complex, serving as a means of patriotic education for schoolchildren. As a result of the study, it was concluded that the introduction of supplementary patriotic content into the process of foreign language acquisition based on the project-based method is an effective way to cultivate patriotism in students in general education schools.

References

  1. Алексеева П. С., Ким К. В. Исследование компонентов патриотизма у представителей различных поколений // Вестник Северо-Восточного федерального университета. 2022. № 3 (27).
  2. Ариян М. А., Золотова М. В., Карпова Ю. Н. Отечественный художественный фильм как средство формирования патриотических качеств у студентов на занятиях по иностранному языку // Язык и культура. 2023. № 63. https://doi.org/10.17223/19996195/63/6
  3. Барабанщикова В. В., Иванова С. А., Арефьева Н. А., Гузеев М. С., Третьяков А. В., Зеленский А. А., Мажников Н. В., Пантюхов А. С., Федоров А. А. Ценностная ориентация «патриотизм»: сущность, содержание и оценка сформированности // Национальный психологический журнал. 2023. Т. 18. № 4. https://doi.org/10.11621/npj.2023.0409
  4. Бузыкина Ю. С. Психологические характеристики и представление о патриотизме у молодежи // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. № 4.
  5. Ваторопина Е. В. Внедрение метода проектов в учебную деятельность по английскому языку // Языковое образование – векторы развития: материалы III международной научно-практической конференции-форума. Екатеринбург: ФГБОУ ВПО Урал. гос. пед. ун-т, 2012.
  6. Демченко Т. С. Воспитательный аспект урока иностранного языка // Актуальные исследования. 2022. № 41 (120).
  7. Журавлев А. Л., Юревич А. В. Патриотизм как объект изучения психологической науки // Психологический журнал. 2016. Т. 37. № 3.
  8. Зырянова Е. Н., Лебедева Е. В. Исследование патриотизма и самоотношения обучающихся юношеского возраста // Системная интеграция в здравоохранении. 2023. № 3 (60).
  9. Корж Н. В., Тугускина Г. Н., Супиков В. Н. Патриотические ценности как основа нравственного воспитания студенческой молодежи // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. 2021. № 4. https://doi.org/10.21685/2072-3016-2021-4-5
  10. Лушников И. Д. Системная методика изучения патриотического воспитания: методические рекомендации. Вологда: ВИРО, 2014.
  11. Мартышенко В. Н. Анализ самооценки патриотизма студентов Приморского края // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2021. Т. 10. № 4 (37).
  12. Мизюрова Э. Ю. Духовно-нравственное воспитание обучающихся вуза средствами иностранного языка // Ученые записки Университета имени П. Ф. Лесгафта. 2022. № 23. https://doi.org/10.34835/issn.2308-1961.2022.5.p280-285
  13. Пелеванюк Е. Н. Воспитание патриотизма на уроках английского языка // Эксперимент и инновация в школе. 2015. № 2.
  14. Попп И. А. Конструирование гражданской идентичности российской молодежи через проекты по сохранению исторической памяти // Вопросы всеобщей истории. 2020. № 23. https://doi.org/10.26170/vvi20-01-30
  15. Хищенко Н. Н. Гражданско-патриотическое и духовно-нравственное воспитание в процессе обучения английскому языку // Вестник просвещения. 07.05.2024. https://vestnikprosveshheniya.ru/publikacii/na_portale/material?n=51919

Author information

Olga Aleksandrovna Merzlyakova

Artek International Children’s Centre Secondary School; Derzhavin Tambov State University, Yalta; Tambov

About this article

Publication history

  • Received: May 5, 2025.
  • Published: June 22, 2025.

Keywords

  • воспитание патриотизма
  • воспитание средствами иностранного языка
  • проектный метод
  • учащиеся общеобразовательной школы
  • страноведческий материал
  • patriotic education
  • education through foreign language
  • project-based method
  • general education school students
  • cultural material

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)