Developing critical thinking in university students – future service experts – through training in examination of service objects and systems
Abstract
The aim of this study is to identify and substantiate effective methods for developing critical thinking skills among students during the course "Examination of Service Objects and Systems," thereby contributing to the formation of professional competencies. The article focuses primarily on the implementation and analysis of the effectiveness of interactive teaching methods – namely, case studies and “discussion platforms” – within this discipline. The results of a pedagogical experiment conducted during the 2024–2025 academic year with a second-year student group enrolled in the program 43.03.01 “Service,” specializing in “Service in the Fashion and Beauty Industry,” demonstrate a significant improvement in critical thinking indicators: students showed enhanced ability to analyze complex professional situations and identify hidden problems in expert documentation. Statistical data confirm the effectiveness of the proposed methods, with 79% of participants exhibiting sustained development of metacognitive skills essential for professional expert activity. The scientific novelty of the research lies in a comprehensive methodological approach that combines adapted case methods and interactive discussion formats to foster critical thinking among students in the 43.03.01 “Service” program, alongside the development of a classification system for typical errors in expert activities, enabling targeted training for their identification and prevention in the educational process.
References
- Гаджикурбанова Г. М., Айбатыров К. C., Айбатырова М. А. Практическая составляющая реализации кейс-метода в современном образовательном пространстве // Проблемы современного педагогического образования. 2021. Вып. 70. Ч. 1.
- Головко А. В. Основные функции кейс-метода в образовательном процессе в разновозрастной группе военно-морского вуза // Современное педагогическое образование. 2023. № 11.
- Гулакова М. В., Харченко Г. И. Кейс-метод как основа практико-ориентированного обучения // Мир науки, культуры, образования. 2017. № 2 (63).
- Екимова В. И. Кейс-метод в высшей школе: проблемы применения и оценки эффективности // Современная зарубежная психология. 2014. № 1.
- Кларин М. В. Технология дискуссии в образовательном процессе // Народное образование. 2015. № 5.
- Куцеева Е. Л., Куцеев В. В. Развитие перцептивно-рефлексивных процессов у обучающихся в дискуссии // Историческая и социально-образовательная мысль. 2016. № S1.
- Неволина В. В., Проходцева К. А. Дискуссионная площадка как средство саморазвития студента-медика в рамках дисциплины Биоэтика // Символ науки. 2020. № 2.
- Семенова О. М. Содержание понятия «критическое мышление учителя» // Поволжский педагогический вестник. 2018. Т. 6. № 3 (20).
- Сизикова Т. Э., Дураченко О. А. Кейс-метод как средство развития рефлексии // Психология. Психофизиология. 2019. Vol. 12. № 2. https://doi.org/10.14529/jpps190202
- Сорина Г. В. Критическое мышление и методы экспертных групп // Epistemology & Philosophy of Science. 2005. Т. 3. № 1.
- Халперн Д. Психология критического мышления / пер. с англ. Н. Мальгина и др. СПб.: Питер, 2000.
- Хисматулина Н. В. Взаимообусловленность развития критического мышления и образовательной субъектности в структуре совокупности метапредметных компетенций у обучающихся на ступени высшего образования // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 9. Вып. 7. https://doi.org/10.30853/ped20240084
- Шитакова О. Ю., Гуськов А. Ю. Формирование дискуссионных навыков у студентов вузов // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: Психолого-педагогические науки. 2024. № 2 (68). https://doi.org/10.20310/1810-231X-2019-18-4(42)-21-26
- Якунина Н. А. Критическое мышление: аналитическое осмысление понятия // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. 2019. Т. 18. № 4 (42).
- Paul R., Elder L. The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools. 2008. https://www.studocu.com/en-us/document/kansas-city-university/endocrine-and-reproduction-ii/the-miniature-guide-to-critical-thinking-concepts-and-tools-8th-edition-richard-paul-linda-elder-z-lib/75819045
Author information
About this article
Publication history
- Received: May 25, 2025.
- Published: July 1, 2025.
Keywords
- критическое мышление
- экспертиза объектов и систем сервиса
- профессиональные компетенции
- кейс-метод
- проблемное обучение
- дискуссионные площадки
- междисциплинарные связи
- critical thinking
- examination of service objects and systems
- professional competencies
- case method
- problem-based learning
- discussion platforms
- interdisciplinary connections
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC