• Original research article
  • October 13, 2025
  • Open access

Teaching interpreting in the Chinese-Russian language pair using the case method with artificial intelligence technologies

Abstract

The article is devoted to the theoretical substantiation and practical use of artificial intelligence (AI) in teaching interpreting in the Chinese-Russian language pair using the case method. The aim of the research is to develop an algorithm for applying the case method with the inclusion of AI technologies in the training of interpreters in the Chinese-Russian language pair. The article examines the theoretical basis and practical application of AI technologies in teaching interpreting and analyzes the didactic possibilities of neural networks in preparation for various translation scenarios. The scientific novelty of the research lies in the fact that the principles of using AI for the professional training of interpreters were identified and substantiated. The potential of AI in the training of translators and its didactic capabilities were determined. Examples of educational cases with the integration of AI tools to improve the efficiency of foreign language teaching are presented. The criteria for an objective assessment of interpreting performed by students as part of their work with cases were defined and refined. The algorithm for working with AI tools in the learning process is described, as well as examples of tasks and criteria for assessing skills. The paper contains examples of tasks and algorithms for working with AI tools at different stages of translator training. The research found that AI-based technologies improve the quality of translator training, increase student motivation and stress resistance, allow students to show more independence in preparation, and simulate real professional situations.

Research materials

  1. Бабичева С. Как общаться с ИИ: искусство создания идеального промта. 2025. https://sberbusiness.live/publications/kak-sozdat-prompt
  2. Швырева А. Нейросеть. Пошаговое руководство по генерации картинок и текста // Нейросети ChatGPT, Midjourney. Инструкция для начинающих / ред. А. Швырева. М.: Издательство АСТ, 2023.

References

  1. Абдулахметова Н. Н. Кейс-метод как средство реализации практической подготовки // Актуальные исследования. 2024. № 21 (203).
  2. Аликина Е. В. Психологическая модель устного последовательного перевода // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 6.
  3. Гавриленко Н. Н. Методы обучения переводческой деятельности // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2023. Вып. 2 (847). https://doi.org/10.52070/2500-3488_2023_2_847_22
  4. Зверева С. Г. Критерии оценки качества различных видов устного перевода студентов лингвистического вуза // Материалы ежегодной научной конференции преподавателей и аспирантов университета, Минск, 18-19 апреля 2019 г.: в 5 ч. Мн.: МГЛУ, 2019. Ч. 4.
  5. Липатова В. В., Литвинов А. В. Современная модель профессиональной компетенции переводчика в контексте системы подготовки переводчиков в российских языковых вузах // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Лингвистика. 2012. № 2.
  6. Плотникова Е. Ю. Система принципов обучения и их характеристика // Современные научные исследования и инновации. 2020. № 10.
  7. Сидоренко Т. В., Рыбушкина С. В. Проблемы языкового образования в российском техническом вузе и некоторые способы их решения // Высшее образование в России. 2015. № 6.
  8. Степанова М. М. Применение метода кейсов в обучении устному переводу // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2018. № 4.
  9. Suman C., Suman S. Using Artificial Intelligence for Foreign Language Learning // Analysis. 2023. Vol. 1.
  10. Nguyen T. N. T., Lai N. V., Nguyen Q. T. Artificial intelligence (AI) in Education: A Case Study on ChatGPT's Influence on Student Learning Behaviors // Education Process International Journal. 2024. № 13 (2). https://doi.org/10.22521/edupij.2024.132.7
  11. 汉娜莱, 尼米,刘晓绪,王君,牛双红. 人工智能对教师教育的影响 // 教师教育学报. 2024. 第11卷. 第6 (Ханнале Ниеми, Лю Сяосю, Ван Цзюнь, Ню Шуанхун. Влияние искусственного интеллекта на педагогическое образование // Журнал педагогического образования. 2024. Т. 11. Вып. 6).
  12. 杨情.AI 时代多模态口译教学模式应用研究 // 现代英语. 2024. 第1期 (Ян Цин. Исследование применения модели обучения мультимодальному переводу в эпоху ИИ // Современный английский язык. 2024. Вып. 1).

Author information

Denis Ruslanovich Biryukov

Transbaikal State University, Chita

About this article

Publication history

  • Received: July 24, 2025.
  • Published: October 13, 2025.

Keywords

  • устный перевод
  • искусственный интеллект в обучении
  • смешанное обучение
  • метод кейсов
  • interpreting
  • artificial intelligence in education
  • blended learning
  • case method

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)