Yandex.Forms as a tool for conducting reading lessons in teaching Russian as a foreign language to students in a distance format (based on modern children’s literature)
Abstract
The article is part of a study on children’s literature in the context of mass culture as material for teaching reading to students of Russian as a foreign language. The aim of the work is to substantiate the methodological potential of Yandex.Forms – a website for creating questionnaires, tests, and surveys – as a new tool for teaching reading in Russian as a foreign language. The use of this tool is necessitated by the close connection between mass literature (including children’s literature) and modern technologies and mass communications. The article examines the features of Yandex.Forms as a tool for organizing reading lessons, proposes methodological developments using Yandex.Forms, and analyzes the experience of their application in teaching. The scientific novelty of the research is presented through the hypothesis about the expediency and convenience of Yandex.Forms for organizing reading instruction and the identification of the main characteristics of this tool, as well as the formation of a model for a reading lesson using Yandex.Forms and the preparation of relevant methodological developments. The basis for the developments is the form of a reading lesson scenario proposed by N. V. Kulibina, but previously unused texts of modern children’s literature have been selected as material. Changes made in comparison to an in-person reading lesson scenario are analyzed, as well as other differences related to the use of this tool – its structure, technical capabilities, and the distance format of conducting the lesson. The result of the research is methodological developments using Yandex.Forms based on texts of classic (D. I. Kharms’ poem “Amazing Cat”) and modern children’s literature (the stories “Snow Maiden” by A. D. Dorofeev, “The Star and the Beard” by A. P. Malysheva, and “Equality/Identity” by M. S. Agapina), as well as an analysis of the tool’s features and its methodological potential, particularly in aspects such as collecting and analyzing student responses, evaluating the effectiveness of the reading lesson scenarios themselves, teacher reflection, and ensuring optimal correction of shortcomings when necessary.
Research materials
- Агапина М. С. Равенство/тождество // Полоски света: сборник рассказов. М.: Волчок, 2022.
- Дорофеев А. Д. Снежная старуха // Письмо с подснежником: сборник рассказов. М.: Волчок, 2023.
- Кулибина Н. В. Уроки чтения – праздник, который всегда с тобой. Сборник сценариев очных уроков: учебное пособие для российских и зарубежных учителей начальной школы и родителей детей-младшеклассников. М.: Государственный институт русского языка им. А. С. Пушкина, 2023. Вып. 1. Детская литература / художник И. О. Дорошенко.
- Малышева А. П. Звезда и борода // Полоски света: сборник рассказов. М.: Волчок, 2022.
References
- Адамова Г. М., Усенова В. Роль буктрейлеров в изучении языка через художественные произведения // Наука и реальность. 2025. № 2 (22).
- Загуменникова Н. В. Мобильное обучение в преподавании русского языка как иностранного: классификация, обзор возможностей мобильных приложений // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2022. № 4.
- Загуменникова Н. В. Цифровые технологии как способ оптимизации обучения русскому языку как иностранному // Преподаватель ХХI век. 2023. № 1-1. https://doi.org/10.31862/2073-9613-2023-1-165-178
- Коломейцева Е. Б. К проблеме отбора новейших художественных текстов для чтения на уроках РКИ // Русский язык как иностранный: история, современность и будущее: сборник научных статей Международной научно-практической конференции, посвященной 40-летию кафедры русского языка как иностранного и 45-летию преподавания РКИ в Казанском университете (в рамках Международного форума «Русский язык и литература как средство формирования российской идентичности и международной интеграции»), Казань, 02-08 апреля 2023 г. Казань: Издательство Казанского университета, 2023.
- Кудинова О. А., Кудинова В. И. Внедрение цифровых технологий в процесс обучения иностранным языкам на примере использования мобильных приложений // Современные исследования социальных проблем. 2021. № 4. https://doi.org/10.12731/2077-1770-2021-13-4-544-557
- Кулибина Н. В. Зачем, что и как читать на уроке? СПб.: Златоуст, 2001.
- Кулибина Н. В. Методика обучения чтению художественной литературы. М.: Флинта, 2024.
- Марьянчик В. А., Попова Л. В. Русский язык как иностранный в рамках онлайн-образования: подходы и мнения (по материалам научных публикаций за 2021 год) // Педагогическое образование в России. 2022. № 1. https://doi.org/10.26170/2079-8717_2022_01_01
- Махаева Р. С. Приемы презентации цифрового культуроведческого текстового материала в образовательном процессе по русскому языку как иностранному // Наука и школа. 2022. № 4. https://doi.org/10.31862/1819-463X-2022-4-239-245
- Погосян А. А. Применение современных технологий обучения чтению на английском языке // Вестник науки. 2023. № 6 (63).
- Разикова Л. Т. Современные методы обучения чтению // Экономика и социум. 2024. № 7 (122).
Acknowledgements
The author expresses gratitude to his scientific supervisor, Doctor in Pedagogy, Professor Natalia Vladimirovna Kulibina, for her assistance in preparing the article.
Author information
About this article
Publication history
- Received: October 6, 2025.
- Published: November 1, 2025.
Keywords
- обучение чтению
- русский язык как иностранный
- Яндекс.Формы как инструмент дистанционного чтения
- методические разработки для проведения уроков чтения
- сценарии уроков чтения
- reading instruction
- Russian as a foreign language
- Yandex.Forms as a tool for distance reading
- methodological developments for conducting reading lessons
- reading lesson scenarios
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC