• Original research article
  • January 15, 2016
  • Open access

STUDY OF HISTORICAL DISCIPLINES IN THE CONTEXT OF MUSEUM PEDAGOGY

Abstract

The article is devoted to the history of formation and revival of museum pedagogy in close connection with the teaching of historical disciplines. The work presents the pedagogical experience of various forms of additional classes in history; the stages of creating a school or university museum are developed, and the examples of university students’ work in the process of museum practice are given.

References

  1. Гнедовский М. Б. Я поведу тебя в музей. М.: Российский институт культурологии, 2001. 137 с.
  2. Дьякова Р. А. Основы экскурсоведения. М.: Просвещение, 1985. 256 с.
  3. Сидорова И. В. Становление музейной педагогики в преподавании исторических дисциплин // Материалы Международной (заочной) научно-практической конференции «Проблемы теории и практики современной науки» / под общей редакцией Д. А. Ефремова. Нефтекамск: ООО «Наука и образование», 2015. С. 66-70.
  4. Столяров Б. А. Музейная педагогика. М.: Высшая школа, 2004. 216 с.
  5. Юхневич М. Ю. Я поведу тебя в музей. М.: Российский институт культурологии, 2001. 223 с.

Author information

Inna Vladimirovna Sidorova

Michurinsk State Agrarian University

About this article

Publication history

  • Published: January 15, 2016.

Keywords

  • музейная педагогика
  • экскурсионная работа
  • музейная практика
  • развитие методики обучения истории и обществознания
  • museum pedagogy
  • excursion work
  • museum practice
  • development of methods of teaching history and social science

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)