• Original research article
  • June 17, 2016
  • Open access

PURPOSES, CONTENT AND APPROACHES TO TEACHING DISCIPLINE “STYLISTICS” TO THE FUTURE BACHELORS OF LINGUISTICS

Abstract

The article focuses on the problem of teaching discipline “Stylistics” to the students-bachelors on the field of study 45.03.02 - Linguistics. The special attention is paid to such aspects as the purpose, content and approaches to teaching the discipline. The paper presents the materials summarizing pedagogical experience of the authors, the teachers of the Moscow State Linguistic University and the authors of textbooks on stylistics.

References

  1. Арнольд И. В. Стилистика. Современный английский язык: учебник. 10-е изд. М.: Флинта; Наука, 2010. 384 с.
  2. Богатырева Н. А., Ноздрина Л. А. Стилистика современного немецкого языка. 2-е изд., стер. М.: Академия, 2008. 336 с.
  3. Брандес М. П. Практикум по стилистике текста. Немецкий язык. 2-е изд., стер. М.: Академия, 2004. 176 с.
  4. Брандес М. П. Стилистика текста. Немецкий язык: теор. курс. 5-е изд., перераб. М.: Изд-во КДУ, 2014.
  5. Лапшина М. Н. Стилистика современного английского языка: учеб. пособие. СПб.: Филол. фак-т СПбГУ; М.: Академия, 2013. 272 с.
  6. Кошевая И. Г. Стилистика современного английского языка: учеб. пособие. М.: Академия, 2011. 352 с.
  7. Маслова А. Ю. Введение в прагмалингвистику: учеб. пособие. М.: Флинта; Наука, 2007. 152 с.
  8. Молчанова Г. Г. Английский как неродной: текст, стиль, культура, коммуникация: учеб. пособие. М.: Олма медиа групп, 2007. 384 с.
  9. Наер Н. М. Стилистика немецкого языка: учеб. пособие. М.: Высшая школа, 2006. 271 с.
  10. Поляков О. Г. Принципы обучения иностранному языку будущих учителей и факторы, способствующие их реализации // Теория и практика обучения иностранным языкам: традиции и инновации: сб. ст. междунар. науч.-практ. конф. памяти акад. РАО И. Л. Бим. М.: Тезаурус, 2013. С. 45-55.
  11. Поляков О. Г. Некоторые вопросы разработки основных образовательных программ подготовки учителей и преподавателей иностранных языков в контексте реализации новых образовательных стандартов // Профессионально-личностное развитие преподавателя и студента: традиции, проблемы, перспективы: мат-лы III науч.-практ. конф. / отв. ред.: Л. Н. Макарова, А. В. Королева. Тамбов: Бизнес-Наука-Общество, 2015. С. 190-193.
  12. Поляков О. Г. Цели, содержание и подходы к преподаванию дисциплины «Введение в межкультурную коммуникацию» // Диалог культур. Культура диалога: в поисках передовых социогуманитарных практик: мат-лы I междунар. научно-практ. конф. (Москва, 14-16 апр. 2016 г.) / под общ. ред. Е. Г. Таревой, Л. Г. Викуловой; Мос. гор. пед. ун-т. М.: Языки народов мира, 2016. С. 438-443.
  13. Поляков О. Г., Вязовова Н. В. Некоторые вопросы проектирования системы лингвистического образования // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 12. Ч. 4. С. 169-171.
  14. Разинкина Н. М. Функциональная стилистика (на материале английского и русского языков): учеб. пособие. 2-е изд. М.: Высшая школа, 2004. 271 с.
  15. Разинкина Н. М. Практикум по стилистике английского и русского языков): учеб. пособие. М.: Высшая школа, 2006. 336 с.
  16. Расторгуева Г. В. Практикум по стилистике: учеб.-метод. пособие. Тамбов: Издат. дом ТГУ им. Г. Р. Державина, 2010. 107 с.
  17. Тошович Б. Интернет-стилистика: монография. М.: Флинта; Наука, 2015. 229 с.
  18. Ушкова Н. В. Стилистика современного немецкого языка: учеб. пособие. Тамбов: Издат. дом ТГУ им. Г. Р. Державина, 2012. 129 с.
  19. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования. Уровень высшего образования. Бакалавриат. Направление подготовки 45.03.02 - Лингвистика. Утвержден приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 7 августа 2014 г. № 940 [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/ uploadfiles/fgosvob/450302_Lingvistika.pdf (дата обращения: 10.01.2016).
  20. Biber D., Conrad S. Register, Genre, and Style. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. 344 p.
  21. Crystal D. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. 499 p.
  22. Crystal D. The Cambridge Encyclopedia of Language. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. 480 p.
  23. Delaney D., Ward C., Fiorina C. R. Fields of Vision. Literature in the English Language. Harlow, Essex: Pearson; Longman, 2003. Vol. 1 & 2.
  24. Delaney D., Ward C., Fiorina C. R. Fields of Vision. Literature in the English Language: Teacher’s Book. Harlow, Essex: Pearson; Longman, 2003. 285 p.
  25. Jeffries L. Critical Stylistics. The Power of English. Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2010. 202 p.
  26. Jeffries L., McIntyre D. Stylistics. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 226 p.
  27. Leech G. Language in Literature. Style and Foregrounding. Harlow, Essex: Pearson; Longman, 2008. 222 p.
  28. Verdonk P. Stylistics. Oxford: Oxford University Press, 2002. 124 p.
  29. Widdowson H. G. Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press, 2007. 136 p.
  30. Yule G. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 1996. 152 p.

Author information

Oleg Gennadievich Polyakov

Tambov State University named after G. R. Derzhavin

Nadezhda Vasil'evna Ushkova

Tambov State University named after G. R. Derzhavin

About this article

Publication history

  • Published: June 17, 2016.

Keywords

  • стилистика
  • иностранный язык
  • цель
  • содержание обучения
  • подход к преподаванию
  • бакалавриат
  • лингвистика
  • stylistics
  • foreign language
  • purpose
  • content of teaching
  • approach to teaching
  • bachelor course
  • linguistics

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)