EUROPEAN EDUCATIONAL APPROACHES TO DEVELOPING SCHOOLCHILDREN’S CIVIC CONSCIOUSNESS WHILE ORGANIZING CHILDREN’S EDUCATIONAL PROJECTS
Abstract
The article examines new pedagogical phenomenon “Children’s university” which is popular among the European educationnalists and learners. This educational project is considered in the context of studying educational guidelines of the European countries, in particular, civil education. On the basis of their own experience of organizing the educational project “Children’s university” the authors describe the various forms of developing junior schoolchildren’s civic consciousness in the system of additional education and analyze the existing educational approaches while coordinating children’s educational projects in Europe.
References
- Антонова Е. С. Гражданское воспитание в современной школе Франции: дисс.. к. пед. н. Волгоград, 2009. 196 с.
- Антонова Е. С. Гражданское воспитание - одно из основных направлений современного европейского образования // Российский научный журнал. 2010. № 1. С. 79-84.
- Патриотическое воспитание молодежи в Российской Федерации. Современное состояние, проблемы и задачи. [Электронный ресурс]. URL: http://www.nirsi.ru/104 (дата обращения: 31.05.2016).
- Шульженко А. К. Воспитание эстетического восприятия окружающей среды в европейских странах // Экологическое образование. № 2. 2005. С. 29-33.
- Шульц О. Е. Детский университет: европейские модели и практики: монография. Волгоград: Волгоградское научное издательство, 2015. 92 с.
Author information
About this article
Publication history
- Published: June 17, 2016.
Keywords
- гражданское воспитание
- патриотическое воспитание
- межэтническая толерантность
- образовательный проект
- младшие школьники
- межнациональная образовательная среда
- civil education
- patriotic education
- inter-ethnic tolerance
- educational project
- junior schoolchildren
- international educational environment
Copyright
© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC