• Original research article
  • September 30, 2016
  • Open access

THE PRINCIPLES OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCE CONSTRUCTION IN ACCORDANCE WITH LEARNER’S COGNITIVE PECULIARITIES

Abstract

The article considers the problem of modern man’s clip thinking, which makes its own changes to the process of obtaining and processing information (including educational). The main reasons for its spreading are analyzed, the general considerations concerning its influence on the learning process are provided, and basing on this the following conclusion is made: educational material on the network should be provided taking into account the learner’s cognitive peculiarities.

References

  1. Абызова Е. В. Педагогический дизайн: понятие, предмет, основные категории // Теоретические основы педагогики. 2010. Т. 3. № 3. С. 12-16.
  2. Александрова Е. А. Методология сочетания процессов индивидуализации и социализации в практике образования // Реабилитация, абилитация и социализация: междисциплинарный подход. М.: Издательство «Перо», 2016. С. 14-24.
  3. Маклюэн М. Галактика Гуттенберга: Становление человека печатающего. М.: Академический проект, 2005. 496 с.
  4. Фрумкин К. Г. Клиповое мышление и судьба линейного текста [Электронный ресурс] // Топос: литературно-философский журнал. 2010. 22 сентября. URL: http://www.topos.ru/article/7371 (дата обращения: 20.09.2016).
  5. Шурухина Т. Н. Новая философия образования: попытка осмысления педагогической реальности // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2016. № 2 (02). С. 48-50.
  6. Щурина Ю. В. Интернет-мемы как феномен интернет-коммуникации // Научный диалог. 2012. № 3. С. 160-172.

Author information

Valentina Aleksandrovna Solov'eva

Saratov State University

About this article

Publication history

  • Published: September 30, 2016.

Keywords

  • клиповое мышление
  • клиповая культура
  • образовательный Web-ресурс
  • электронное образование
  • цифровая образовательная среда
  • clip thinking
  • clip culture
  • educational Web-based resource
  • e-education
  • digital learning environment

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)