• Original research article
  • December 26, 2017
  • Open access

PECULIARITIES OF CHOOSING CORRECTIVE AND DEVELOPMENTAL GAMES AIMED AT USING THREE-DIMENSIONAL GRAPHICS CAPABILITIES FOR SOLVING MOTOR AND REHABILITATION TASKS

Abstract

The article is devoted to organizing pedagogical work on praxis abnormalities correction in disabled children using IT-technologies. In the process of using computer games for voluntary movements development and correction in children with special educational needs it is necessary to observe ophthalmologic-hygienic and ergonomic recommendations. The authors have selected a file of computer games for praxis development and arms’ skilled movements control for preschool children with vision and speech abnormalities.

References

  1. Воробьев В. Ф. Подходы к проектированию педагогического процесса в адаптивном физическом воспитании на основе идей радикального конструктивизма // Адаптивная физическая культура. 2012. Т. 49. № 1. С. 24-27.
  2. Воробьев В. Ф., Алексина Ю. Ю. Создание ситуации успеха при обучении элементам подвижных игр детей старшего дошкольного возраста с задержкой психического развития // Новые исследования. 2012. № 2 (31). С. 107-114.
  3. Леханова О. Л. Вопросы готовности специалистов к применению компьютерных средств коррекции нарушений праксиса у детей с ОВЗ // Информационные и педагогические технологии в современном образовательном учреждении: материалы VIII всерос. науч.-практ. конф. (г. Череповец, 21 апреля 2017 г.) / отв. ред. Е. А. Смирнова. Череповец, 2017. С. 105-106.
  4. Леханова О. Л., Воробьев В. Ф., Галактионова Г. М. Методическое сопровождение и педагогические условия применения компьютерных игр в коррекционно-педагогической работе с детьми, имеющими нарушения праксиса // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. 2017. № 6. С. 51-56.
  5. Леханова О. Л., Галактионова Г. М. Коррекция нарушений праксиса у детей с ограниченными возможностями здоровья средствами специализированных программных средств в семейной микросреде жизнедеятельности // Семья в современном мире: сборник трудов всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Курск: КГМУ, 2017. С. 93-97.
  6. Chaput J.-P., LeBlanc A. G., McFarlane A. Active Healthy Kids Canada’s Position on Active Video Games for Children and Youth [Электронный ресурс]. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3907348/pdf/pch18529.pdf (дата обращения: 15.10.2017).
  7. Chong H. J., Kim S. J., Yoo G. E. Differential effects of type of keyboard playing task and tempo on surface EMG amplitudes of forearm muscles [Электронный ресурс]. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4554952/pdf/fpsyg-06-01277.pdf (дата обращения: 15.10.2017).

Author information

Galina Mikhailovna Galaktionova

Cherepovets State University

Ol'ga Leonidovna Lekhanova

Cherepovets State University

About this article

Publication history

  • Published: December 26, 2017.

Keywords

  • компьютерные игры
  • нарушение праксиса
  • двигательные навыки
  • ориентировка в микропространстве
  • нарушения зрения
  • дети с ограниченными возможностями здоровья
  • нарушения речи
  • computer games
  • praxis abnormality
  • motor skills
  • orientation in micro-space
  • vision abnormalities
  • disabled children
  • speech abnormalities

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)