• Original research article
  • December 26, 2017
  • Open access

SYSTEMIC APPROACH TO STUDYING THE EFFICIENCY OF MOTIVATION MEANS WHEN TEACHING ENGLISH TO TECHNICAL UNIVERSITY STUDENTS

Abstract

The article is devoted to applying a systemic approach when analyzing the efficiency of motivation means used at foreign language lessons at the Novosibirsk State Technical University. The paper introduces the definition of a systemic approach, describes its basic principles and the use of this methodological approach in higher school pedagogy. The author argues that means of motivation in the educational context is an integral system and can be investigated using a systemic approach.

References

  1. Блауберг И. В., Садовский В. Н., Юдин Э. Г. Системный подход в современной науке // Проблемы методологии системных исследований. М.: Мысль, 1970. С. 7-48.
  2. Лекторский В. А., Садовский В. Н. О принципах исследования систем (в связи с «общей теорией систем» Л. Берталанфи) // Вопросы философии. 1960. № 8. С. 67-79.
  3. Ракитов А. И. Философские проблемы науки: системный подход. М.: Мысль, 1977. 270 с.
  4. Савельев А. В. Онтологическое расширение теории функциональных систем // Журнал проблем эволюции открытых систем. 2005. № 1 (7). С. 86-94.
  5. Садовский В. Н. Системный подход и общая теория систем: статус, основные проблемы и перспективы развития. М.: Наука, 1980. 350 с.
  6. Системные исследования: ежегодник. М.: Наука, 1969. 203 с.
  7. Теленгатор А. А. Средства мотивации студентов при обучении английскому языку в техническом университете // The NOVETA Almanac: сборник трудов ассоциации преподавателей английского языка. Новосибирск, 2011. Вып. 2. С. 64-67.
  8. Щедровицкий Г. П. Принципы и общая схема методологической организации системно-структурных исследований и разработок // Системные исследования. М.: Наука, 1981. С. 193-227.

Author information

Anatolii Andreevich Telengator

Novosibirsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Published: December 26, 2017.

Keywords

  • системный подход
  • шкала эффективности средств мотивации
  • метод групповых компетентных оценок
  • педагогическая деятельность
  • обучение иностранному языку в техническом университете
  • технология использования средств мотивации
  • языковая среда
  • systemic approach
  • scale of efficiency of motivation means
  • method of team competent assessments
  • pedagogical activity
  • teaching foreign language at technical university
  • technology of using motivation means
  • language environment

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)