• Original research article
  • April 30, 2018
  • Open access

QUESTIONS OF ARTISTIC INTERPRETATION OF MUSICAL COMPOSITION AT THE INITIAL STAGE OF ACCORDION (BAYAN) PLAYERS’ TRAINING

Abstract

The article deals with the problem of the artistic interpretation of a musical composition in the framework of the initial training in accordion (button accordion) playing. The author analyzes the methods of working with a notation text in the specialty class; the role of the reproductive method of instruction; the importance of the development of creative imagination and fantasy; the emotional field of auditory sensations. The researcher proposes to use the artistic interpretation as the main criterial tool for assessing the quality of performance, which makes it possible to implement a comprehensive approach to the formation of knowledge, skills and abilities in the process of education of a performing musician.

References

  1. Бажилин Р. Н. К проблеме исполнительского прочтения нотного текста // Интегративная педагогика и психология искусства в полиэтническом регионе: материалы Четвертой международной конференции 15-17 апреля 2009 г. Майкоп: ИП Магарин О. Г., 2009. С. 85-91.
  2. Бажилин Р. Н. Пропедевтический период обучения игре на аккордеоне // Музыка в современном мире: наука, педагогика, исполнительство: тезисы V междунар. науч.-практ. конф. Тамбов: Тамб. гос. муз.-пед. ин-т им. С. В. Рахманинова, 2008. С. 155-158.
  3. Бажилин Р. Н. Развитие творческого воображения как важный фактор обучения музыкально-исполнительскому искусству // Музыкально-исполнительская культура в теоретическом и прикладном измерениях: сборник статей Третьей межрегиональной научно-практической конференции (г. Кемерово, 18 декабря 2010 г.). Кемерово: КемГУКИ, 2011. С. 166-172.
  4. Бажилин Р. Н. Творческая составляющая практики обучения игре на музыкальном инструменте // Народные инструменты: история, теория, проблемы и перспективы: сборник статей / отв. ред. А. С. Базиков; Тамб. гос. муз.-пед. ин-т им. С. В. Рахманинова. Тамбов, 2010. Вып. 1. С. 3-6.
  5. Либерман Е. Творческая работа пианиста с авторским текстом. М.: Музыка, 1988. 236 с.
  6. Лонг М. За роялем с Габриелем Форе // Исполнительское искусство зарубежных стран / сост., ред., коммент. и вступит. ст. Я. И. Мильштейна. М.: Музыка, 1981. Вып. 9. С. 15-36.
  7. Музыкально-исполнительское искусство и педагогика: афоризмы, цитаты, изречения: учеб. пособие / сост. Г. М. Цыпин; Белг. гос. ин-т культуры и искусств. Белгород: Белгор. обл. тип., 2007. 412 с.
  8. Петрушин В. И. Музыкальная психология: учеб. пособие для студентов и преподавателей. М.: ВЛАДОС, 1997. 384 с.
  9. Ражников В. Г. Резервы музыкальной педагогики. М.: Знание, 1980. 96 с.
  10. Субботина Л. Ю. Детские фантазии: развитие воображения детей. Екатеринбург: У-Фактория, 2006. 192 с.
  11. Шульпяков О. Ф. Работа над художественным произведением и формирование музыкального мышления исполнителя. СПб.: Композитор, 2005. 36 с.
  12. Ястребов Ю. Г. Владимир Бесфамильнов. Тернополь: Богдан, 2006. 528 с.

Author information

Roman Nikolaevich Bazhilin

Tambov State Musical Pedagogical Institute named after S. V. Rachmaninov

About this article

Publication history

  • Received: March 23, 2018.
  • Published: April 30, 2018.

Keywords

  • авторский текст
  • художественная интерпретация
  • исполнительское искусство
  • творческая работа
  • музыка
  • аккордеон
  • баян
  • author’s text
  • artistic interpretation
  • performing arts
  • creative work
  • music
  • accordion
  • button accordion

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)