• Original research article
  • April 30, 2018
  • Open access

WORK WITH PRIMARY SCHOOL CHILDREN ON DEVELOPING SKILLS OF SPEECH COMMUNICATION BY MEANS OF THE THEATRICAL GAME

Abstract

The article is devoted to the work with children of primary school age on developing the skills of speech communication, which is especially important today due to the spread of information technologies and the tendency to immerse oneself in the virtual reality world from early childhood. The result is desocialization, inability to express thoughts and feelings, deterioration of health, both spiritual and physical. For a child of primary school age, a game remains the most intimate, comprehensible and fascinating kind of activity, especially theatrical one, in which he/she, when entering into various types of interaction, develops the skills of verbal communication. The paper describes an experiment that was conducted with primary school children in the House of Children’s Creativity, proving the effectiveness of the theatrical game in developing the skills of verbal communication.

References

  1. Богуславская Н. Е., Купина Н. А. Весёлый этикет. Развитие коммуникативных способностей ребёнка. М.: Флинта; Наука, 2007. 176 с.
  2. Дереклеева Н. И. Развитие коммуникативной культуры учащихся на уроке и во внеклассной работе: игровые упражнения. М.: 5 за занятие, 2005. 192 с.
  3. Дети - театр - образование [Электронный ресурс]: московский городской клуб. URL: www.deti-teatr.ru (дата обращения: 22.03.2018).
  4. Зеленова М. Е. Адаптация к начальной школе: особенности психического состояния и поведения первоклассников в зависимости от типа педагогического взаимодействия их учителей // Психологическая наука и образование. 2000. № 1. С. 22-29.
  5. История в картинках (тест) [Электронный ресурс]. URL: http://www.child-psy.ru/test_pazvitie/305.html (дата обращения: 22.03.2018).
  6. Кашкин В. Б. Введение в теорию коммуникации: учеб. пособие. М.: Флинта, 2013. 224 с.
  7. Машевская С. М. Эволюция идей школьного театра. М.: ВЦХТ, 2012. 160 с.
  8. Овчинникова Т. С. Логопедические распевки. СПб.: КАРО, 2009. 64 с.
  9. Оценка уровня общительности (тест В. Ф. Ряховского) [Электронный ресурс]. URL: http://onlinetestpad.com/ ru/test/1155-ocenka-urovnya-obshhitelnosti-test-v-f-ryakhovskogo (дата обращения: 22.03.2018).
  10. Петрова Т. И. Театрализованные игры: метод. пособие. М.: ТЦ «Сфера», 2011. 246 с.
  11. Сердаков Е. Г. Следующий урок - театр! // Детский театр - это серьезно! / науч. ред. Е. Ю. Сазонов, сост. Т. Е. Лесина. СПб., 2002. С. 84-86.
  12. Театр, где играют дети: учеб.-метод. пособие руководителей детских театральных коллективов / под ред. А. Б. Никитиной. М.: Владос, 2001. 286 с.
  13. Цукерман Г. А., Венгер А. Л. Психологическое обследование младших школьников. М.: Владос, 2001. 160 с.

Author information

Galina Aleksandrovna Kartseva

Tambov State Musical Pedagogical Institute named after S. V. Rachmaninov

About this article

Publication history

  • Received: March 22, 2018.
  • Published: April 30, 2018.

Keywords

  • речевая коммуникация
  • младший школьный возраст
  • театрализованные игры
  • общение
  • коллективное взаимодействие
  • speech communication
  • primary school age
  • theatrical games
  • communication
  • collective interaction

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)