MUSICAL ART FROM THE VIEWPOINT OF ECOLOGICAL IMPACT ON THE HUMAN’S INNER WORLD
Abstract
The article analyzes the state of modern musical culture, identifies its vulnerable points and potentials from the viewpoint of influence on the human eco-system. The negentropic approach is considered as genetic relationship between nature, the human and art. The author justifies the necessity to actualize in theory, practice and professional pedagogical consciousness the problem of non-correlation of musical education and upbringing with the nature of art and a human being. The paper proposes a new approach to musical and esthetic education of a child.
References
- Асафьев Б. В. Избранные статьи о музыкальном просвещении и образовании. Л.: Музыка, 1973. 144 с.
- Горюнова Л. В. Развитие ребенка как его жизнетворчество // Искусство в школе. М.: Музыка, 1993. № 1. C. 15-21.
- Гранин Д. А. НТР и личность // НТР и развитие художественного творчества. Л.: Наука, 1980. С. 39-48.
- Кадобнова И., Усачева В., Школяр Л. Шестилетние дети и музыка // Воспитание музыкой. Из опыта работы / сост. Т. Е. Вендрова, И. В. Пигарева. М.: Просвещение, 1991. C. 11-31.
- Лейбин В. М. «Модели мира» и образ человека: критический анализ идей Римского клуба. М.: Политиздат, 1982. 255 с.
- Мельникас Л. И. Экология музыкальной культуры. М.: Композитор, 2000. 328 с.
- Назайкинский Е. В. Музыка и экология // Музыкальная академия. 1995. № 1. С. 8-18.
- Шредингер Э. Что такое жизнь с точки зрения физики? М.: Атомиздат, 1972. 88 с.
- Юсфин А. Г. Музыка и проблема глобальной экологии человека // Советская музыка. 1990. № 8. С. 10-16.
Author information
About this article
Publication history
- Received: March 5, 2018.
- Published: April 30, 2018.
Keywords
- культура
- экология человека
- негэнтропия
- музыкально-эстетическое воспитание
- природа
- человек
- искусство
- culture
- human ecology
- negentropy
- musical and esthetic education
- nature
- human being
- art
Copyright
© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC