DEVELOPMENT OF EMOTIONAL RESPONSIVENESS AS A PRIORITY DIRECTION OF MUSICAL LESSONS FOR PRESCHOOL CHILDREN
Abstract
The article deals with musical lessons for preschool children as the main form of the organization of their musical activity. The process of the development of emotional responsiveness as the central link of preschool children’s mental life is covered and analyzed. The priority of music in this direction as one of the most emotional arts is justified, as well as the need for the organization of purposeful pedagogical work. The results of the conducted experiment confirming the effectiveness of pedagogical efforts in the solution of this problem are presented.
References
- Бехтерев В. М. Значение музыки в эстетическом воспитании ребёнка с первых дней его жизни // Бехтерев В. М. Проблемы развития и воспитания человека: избранные психологические труды. М.: Московский психолого-социальный институт; МОДЭК, 2010. С. 157-166.
- Гончарова О. В., Богачинская Ю. С. Теория и методика музыкального воспитания: учебник для студ. учреждений сред. проф. образования. Изд-е 3-е, стереотип. М.: Академия, 2014. 256 с.
- Костина Э. П. Камертон: программа музыкального образования детей раннего и дошкольного возраста. Изд-е 2-е. М.: Просвещение, 2006. 223 с.
- Крюгер Ф. Сущность эмоционального переживания // Психология эмоций: тексты / под ред. В. К. Вилюнаса, Ю. Б. Гиппенрейтер. М.: Изд-во Московского ун-та, 1984. С. 108-119.
- Узнадзе Д. Н. Общая психология / пер. с грузинск. Е. Ш. Чомахидзе; под ред. И. В. Имедадзе. М.: Смысл; СПб.: Питер, 2004. 413 с.
Author information
About this article
Publication history
- Received: March 5, 2018.
- Published: April 30, 2018.
Keywords
- музыкальные занятия
- эмоциональная отзывчивость
- восприятие музыки
- психогимнастика
- карточки настроений
- musical lessons
- emotional responsiveness
- perception of music
- psycho-gymnastics
- mood cards
Copyright
© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC