• Original research article
  • April 30, 2018
  • Open access

STYLISTIC ADEQUACY IN PIANO PEDAGOGY

Abstract

The article analyzes the issues associated with the manifestation of the category of style in piano pedagogy. Interpreting style as dialectic integrity of the figurative semantic system and the means of expressiveness the author emphasizes such aspect of pedagogical work as teaching stylistic adequacy. The paper describes traditional methods and proposes innovative techniques providing qualitative growth of students-pianists’ professional competence. Theoretical provisions are supplemented by examples from piano compositions.

References

  1. Бахтин М. М. Человек в мире слова. М.: Изд-во Российского открытого ун-та, 1995. 139 с.
  2. Власов В. Г. Стили в искусстве: словарь. СПб.: Лита, 1998. 672 с.
  3. Ингарден Р. Исследования по эстетике / пер. с польск. А. Ермилова и Б. Федорова. М.: Изд-во иностранной литературы, 1962. 572 с.
  4. Кокорева Л. М. Михаил Плетнев. М.: Композитор, 2005. 197 с.
  5. Литературные манифесты западноевропейских романтиков / ред. А. С. Дмитриев. М.: Изд-во Московского университета, 1980. 639 с.
  6. Мильштейн Я. И. Константин Николаевич Игумнов. М.: Музыка, 1975. 471 с.
  7. Николаева А. И. Стилевой подход в фортепиано-исполнительском классе педагогического вуза как фактор формирования личности ученика-музыканта: монография. М.: МПГУ, 2003. 252 с.
  8. Хентова С. М. Маргарита Лонг. М.: Музгиз, 1961. 104 с.

Author information

Natal'ya Mikhailovna Smirnova

Saratov State Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: March 20, 2018.
  • Published: April 30, 2018.

Keywords

  • стиль
  • педагогика
  • текст
  • интерпретация
  • адекватность
  • инвариант
  • стилевое пространство
  • style
  • pedagogy
  • text
  • interpretation
  • adequacy
  • invariant
  • style space

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)