• Original research article
  • December 31, 2018
  • Open access

LOGICAL OPERATIONS FORMATION IN THE CONTEXT OF SENIOR PRESCHOOLERS’ COHERENT SPEECH DEVELOPMENT

Abstract

The article is devoted to the problem of preschoolers’ coherent speech formation at the stage of preschool training. It is well known that the period of preschool childhood is characterized as the time of the dynamic formation and development of the phonetic, lexical, grammatical sides of native speech. It is in preschool age that the foundations of productive speech activity are laid. Preschoolers’ ability to create their own statements is a kind of the indicator of the level of a child’s intellectual and social development. An inherent requirement for any speech statement is the observance of consistency as a communicative quality of speech. Speech consistency is provided by a number of logical skills based on logical operations. In this regard, teaching logical operations to children at the stage of preschool training is of considerable importance. The author offers specific methods of work on senior preschoolers’ elementary logical skills formation.

References

  1. Алексеева М. М., Яшина В. И. Методика развития речи и обучения родному языку дошкольников: учебное пособие. М.: Академия, 2000. 400 с.
  2. Бизикова О. А. Теории и технологии развития речи детей дошкольного возраста в определениях, таблицах и схемах: учебное пособие. Нижневартовск: Изд-во Нижневарт. гос. ун-та, 2014. 93 с.
  3. Вершинина Н. В. Конструирование устных и письменных высказываний на уроках русского языка и литературного чтения в начальной школе // Гуманитарные науки и образование. 2017. № 1 (29). С. 57-60.
  4. Вершинина Н. В. Творческая самостоятельность как основа для формирования языковой личности младшего школьника // Гуманитарные науки и образование. 2015. № 1 (21). С. 27-31.
  5. Дошкольная педагогика с основами методик воспитания и обучения / под ред. А. Г. Гогоберидзе, О. В. Солнцевой. СПб.: Питер, 2013. 464 с.
  6. Ишимова О. А., Худенко Е. Д., Шаховская С. Н. Развитие речемыслительных способностей детей [Электронный ресурс]. URL: http://www.studmed.ru/ishimova-oa-hudenko-ed-shahovskaya-sn-razvitie-rechemyslitelnyh-sposobnostey-detey_9c558f4a6aa.html (дата обращения: 29.12.2018).
  7. Карелина И. О. Дошкольная педагогика: курс лекций. Рыбинск: Филиал ЯГПУ, 2012. 71 с.
  8. Нижегородцева Н. В., Шадриков В. Д. Психолого-педагогическая готовность ребенка к школе. М.: ВЛАДОС, 2001. 356 с.
  9. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. М.: Просвещение, 1989. 720 с.
  10. Тихеева Е. И. Развитие речи детей (раннего и дошкольного возраста). М.: Просвещение, 1981. 111 с.
  11. Усова А. П. Обучение в детском саду [Электронный ресурс]. URL: http://elib.gnpbu.ru/text/usova_obuchenie-v-detskom-sadu_1981/ (дата обращения: 29.12.2018).
  12. Ушакова О. С. Развитие речи дошкольников. М.: Изд-во Института психотерапии, 2001. 256 с.

Author information

Natal’ya Viktorovna Vershinina

Mordovian State Pedagogical Institute named after M. E. Evseviev

About this article

Publication history

  • Received: November 10, 2018.
  • Published: December 31, 2018.

Keywords

  • старший дошкольник
  • развитие речи
  • связная речь
  • логичность речи
  • логические операции
  • senior preschooler
  • speech development
  • coherent speech
  • speech consistency
  • logical operations

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)