TEACHER’S SELF-ACTUALIZATION IN THE CONTEXT OF THE PERSON-CENTRED APPROACH
Abstract
The article substantiates the essence of a teacher’s self-actualization as a conscious and controlled activity, which becomes possible when considering this phenomenon from the point of view of the person-centred approach. The author describes the leading interrelated components of self-actualization: the goal, motives, the subject (individual-personal potential), subjective and objective conditions and structural organization of the process. Special attention is paid to the dichotomy of the goal as an integrating factor of the entire system, as well as self-organization, ensuring the effectiveness of a teacher’s and students’ self-actualization.
References
- Артемьева Т. И. Взаимосвязь потенциального и актуального в развитии личности // Психология формирования и развития личности / ред. Л. И. Анцыферова. М.: Наука, 1981. С. 67-87.
- Леонтьев А. Н. Психологическая теория деятельности // Леонтьев А. Н. Избранные психологические произведения: в 2-х т. М.: Педагогика, 1983. Т. 2. С. 94-261.
- Маслоу А. Мотивация и личность. СПб.: Питер, 2014. 352 с.
- Петровский В. А. Личность в психологии: парадигма субъектности. Ростов-на-Дону: Феникс, 1996. 512 с.
- Рыбакова Н. А. Самоактуализация преподавателя в профессиональной деятельности: вопросы теории и практики: монография. М.: Изд. ЧОУВО «МУ им. С. Ю. Витте», 2017. 132 с.
- Селезнева Е. В. Грани самоосуществления: от самоотношения к самореализации: монография. М. - Берлин: Директ-Медиа, 2015. 404 с.
Author information
About this article
Publication history
- Received: November 6, 2018.
- Published: December 31, 2018.
Keywords
- самоактуализация
- личность
- деятельность
- педагог
- обучающийся
- потенциал
- субъектность
- личностно-деятельностный подход
- self-actualization
- personality
- activity
- teacher
- student
- potential
- subjectivity
- person-centred approach
Copyright
© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC