• Original research article
  • December 31, 2018
  • Open access

PHENOMENOLOGICAL METHOD AS A WAY TO STUDY FIRST-YEAR STUDENTS’ ADAPTATION PROCESS AT THE MEDICAL UNIVERSITY

Abstract

The article is devoted to the problem of qualitative research methods and the possibility of their application to examine first-year students’ emotional and mental sphere at the initial stage of attending the university. The paper shows the relevance and informative value of such qualitative research method as a phenomenological one that helps to learn and analyse individuals’ feelings and emotions, as well as the practice gained by them after experienced emotions. The results of the study make it possible to give recommendations to schools’ and universities’ administrative staff on improving vocational-guidance work carried out with high school students, as well as to draw parents’ attention to their children’s psychological preparation to study at the university.

References

  1. Барсукова М. И. Коммуникативная компетенция врача как фактор предупреждения рисков в общении с пациентом // Проблемы речевой коммуникации. 2014. Вып. 1. С. 124-133.
  2. Васильева Л. Н. О коммуникативной компетентности будущих врачей // Медицинская психология в России. 2013. T. 5. № 5. DOI: 10.24411/2219-8245-2013-15160.
  3. Голендухина М. И. Роль самоорганизации студентов-первокурсников медицинского вуза в адаптационный период // Новая наука: проблемы и перспективы. 2016. № 6: в 2-х ч. Ч. 2. С. 46-48.
  4. Изард К. Эмоции человека. М.: МГУ, 1980. 440 с.
  5. Клюева Н. В., Дорфман Л. Я. Феноменологический метод исследования в консультационной психологии: методологический анализ // Вестник Южно-Уральского государственного университета. 2008. № 33. С. 46-50.
  6. Козырева А. С. Феноменологический метод и движение опыта // Vita Cogitans: альманах. СПб.: Санкт-Петербургское философское общество, 2003. Вып. 3. C. 105-122.
  7. Наумова Е. В. Проявление высокого уровня коммуникативной компетенции в речи врача // Проблемы речевой коммуникации: межвуз. сб. науч. тр. / под ред. М. А. Кормилицыной. Саратов: Изд-во Сарат. ун-та, 2013. Вып. 13. С. 64-78.
  8. Ряскин К. А., Ряскина Д. А., Фертикова Т. Е. К вопросу об адаптивности обучающихся в школе и медицинском вузе // Молодежный инновационный вестник. 2016. Т. 5. № 1. С. 410-411.
  9. Улановский А. М. Феноменологическое описание в психологии [Электронный ресурс]. URL: http://hpsy.ru/public/x825.htm (дата обращения: 17.10.2018).
  10. Ходжаян А. Б., Гевандова М. Г., Маяцкая Н. К., Савченко В. В. Проблемы адаптации первокурсников к обучению в медицинском университете // Современные наукоемкие технологии. 2016. № 2: в 3-х ч. Ч. 2. С. 389-392.
  11. Cabrales R. A. Towards a Concept of Communicative Competence in Health: a qualitative study in medical residents [Электронный ресурс]. URL: http://www.tuningjournal.org/article/view/77/128 (дата обращения: 17.10.2018).
  12. Moran D. Introduction to Phenomenology. L. - N. Y.: Routledge, 2000. 550 p.
  13. Smith D. W., Thomasson A. Phenomenology and philosophy of mind [Электронный ресурс]. URL: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199272457.001.0001 (дата обращения: 05.10.2018).
  14. Wouda J. C., Wiel H. B. M. van de. The communication competency of medical students, residents and consultants // Patient Education and Counseling. 2012. Vol. 86. Iss. 1. Р. 57-62.

Author information

Irina Ivanovna Torubarova

N. N. Burdenko Voronezh State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: October 23, 2018.
  • Published: December 31, 2018.

Keywords

  • качественные методы исследования
  • феноменологический метод
  • студенты-первокурсники
  • медицинский университет
  • эмоции и переживания
  • профессионализм
  • qualitative research methods
  • phenomenological method
  • first-year students
  • medical university
  • emotions and feelings
  • professionalism

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)