• Original research article
  • July 17, 2019
  • Open access

INTEGRATED APPROACH TO PRIMARY SCHOOLCHILDREN’S GEOMETRIC CONCEPTIONS FORMATION

Abstract

The article reveals the possibility of primary schoolchildren’s geometric conceptions forming on the basis of the integrated approach that helps pupils to see and realize that geometric phenomena take place not only in mathematics but also in nature and visual arts. It is shown that modern school focuses on the study of autonomous subjects, which without interdisciplinary connections do not allow teaching and educating primary schoolchildren in a versatile way. That is why the ability to transfer knowledge from one subject area to another is an indicator of a pupil’s intellectual development, it forms a holistic view of nature and society. The integrated approach to teaching primary schoolchildren is presented by the example of a fragment of a Fine Art lesson at primary school (grade 2).

References

  1. Микиша А. М., Орлов В. Б. Толковый математический словарь. Основные термины: около 2500 терминов. М.: Русский язык, 1989. 241 с.
  2. Павлова О. А., Лыфенко А. В., Чиркова Н. И. Эмпирический подход в познании геометрических свойств объектов окружающего мира детьми дошкольного и младшего школьного возраста // Гуманизация образования. 2016. № 1. С. 10-15.
  3. Примерная основная образовательная программа начального общего образования [Электронный ресурс]. URL: http://briop.ru/images/FGOS/NOO/Примерная_ООП_НОО.pdf (дата обращения: 09.02.2019).
  4. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования [Электронный ресурс]. URL: https://fgos.ru/LMS/wm/wm_fgos.php?id=nach (дата обращения: 15.02.2019).
  5. Харди Г. Апология математика. Ижевск: Регулярная и хаотическая динамика, 2000. 104 с.
  6. Чиркова Н. И., Зиновьева В. Н. Интегрированный подход к формированию метапредметных результатов у младших школьников // Вестник Калужского университета. 2018. № 1. С. 118-121.
  7. https://artchive.ru/wassilykandinsky/works/212394~Kompozitsija_VIII (дата обращения: 12.03.2019).

Author information

Natal’ya Ivanovna Chirkova

Kaluga State University named after K. E. Tsiolkovski

Anastasiya Vladimirovna Barabanova

Kaluga State University named after K. E. Tsiolkovski

Dar’ya Alekseevna Konovalenko

Kaluga State University named after K. E. Tsiolkovski

About this article

Publication history

  • Received: May 2, 2019.
  • Published: July 17, 2019.

Keywords

  • интегрированный подход
  • интеграция
  • младший школьник
  • геометрическое понятие
  • изобразительная деятельность
  • эффективность учебной деятельности
  • урок математики
  • урок изобразительного искусства (ИЗО)
  • integrated approach
  • integration
  • primary schoolchild
  • geometric conception
  • graphic activity
  • educational activity efficiency
  • Math lesson
  • Fine Art lesson

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)