• Original research article
  • July 17, 2019
  • Open access

TEACHING ENGLISH COLLOQUIAL SPEECH WITHIN SPACE-TIME APPROACH

Abstract

The article considers the opportunity to attract the main regulations of the space-time approach in the English-language education process. Special attention is paid to the space-time reference points of the standardized English language and its regional standards and socio-cultural dialects. Adequate communicatively oriented behaviour in the English-language communicative space is provided by the knowledge of the key attributes of the standardized, regional and socio-cultural use of verbal/nonverbal communication means that act as communicative reference points.

References

  1. Акулова О. В., Вершинина Н. А., Даутова О. Б., Крылова О. Н., Менг Т. В., Писарева С. А., Пискунова Е. В., Тряпицына А. П. Российский вуз в европейском образовательном пространстве: методические рекомендации преподавателям вузов по вхождению в Болонский процесс / под ред. А. П. Тряпицыной. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2006. 175 с.
  2. Борисова С. А. Человек и пространство: восприятие как познание // Проблемы прикладной лингвистики: сб. ст. Междунар. науч.-практ. конф. Пенза, 2005. С. 31-34.
  3. Войшвилло Е. К., Дегтярев М. Г. Логика как часть теории познания и научной методологии (фундаментальный курс): учебное пособие для студентов философских факультетов и преподавателей логики: в 2-х кн. М.: Наука, 1994. Кн. 1. 312 с.
  4. Егорова Л. Ф. Пространственно-временная организация английского вокализма: дисс. … д. филол. н. Тамбов, 1995. 323 с.
  5. Канке В. А. Философия. Исторический и систематический курс: учебник для вузов. 4-е изд., перераб. и доп. М.: Логос, 2002. 344 с.
  6. Кондаков Н. И. Логический словарь-справочник. М.: Наука, 1975. 717 с.
  7. Львов М. Р. Основы теории речи. М.: Академия, 2000. 248 с.
  8. Маслова В. А. Когнитивная лингвистика: учеб. пособие. Мн.: ТетраСистемс, 2004. 256 с.
  9. Мерло-Понти М. Феноменология восприятия / пер. с франц. под ред. И. С. Вдовиной, С. Л. Фокина. СПб.: Ювента; Наука, 1999. 608 с.
  10. Попова З. Д., Стернин И. А. К методологии лингвистического анализа // Филология и культура: сб. науч. тр. Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р. Державина, 2003. С. 19-24.
  11. Радионова Т. Я. Единая интонология: теория интонаре - теория бытия мысли // Академические тетради: альманах / гл. ред. Т. Я. Радионова. М., 2009. Вып. 13. Единая интонология. С. 131-149.
  12. Тер-Минасова С. Г. Состояние дел в области преподавания иностранных языков в системе высшего образования в России // Сборник научных и научно-методических трудов / под общ. ред. Е. И. Энгель. М.: МАКС Пресс, 2008. Вып. 5. С. 3-10.
  13. Фролов И. Т. Введение в философию: учебник для вузов: в 2-х ч. М.: Политиздат, 1989. 367 с.

Author information

Natal’ya Aleksandrovna Goncharova

Michurinsk State Agrarian University

Galina Vyacheslavovna Kretinina

Michurinsk State Agrarian University

About this article

Publication history

  • Received: May 25, 2019.
  • Published: July 17, 2019.

Keywords

  • языковое пространство
  • языковое время
  • англоязычное коммуникативное пространство
  • коммуникативно-ориентированное поведение в иноязычном коммуникативном пространстве
  • пространственно-временной подход
  • language space
  • language time
  • English-language communicative space
  • communicatively oriented behaviour in foreign-language communicative space
  • space-time approach

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)