TEACHING TEXT ACTIVITY AT THE RUSSIAN LESSONS UNDER THE CONDITIONS OF MULTICULTURAL EDUCATIONAL SPACE
Abstract
The article examines one of the key methodological problems of the modern educational space - teaching Russian to bilingual children on the basis of text activity. A linguo-didactic potential of texts, the author’s system of questions, tasks, exercises developed on the basis of the axiological and communicative-cognitive approaches allow organizing dialogic space of the Russian lesson, motivate students to learn the language, promote their academic, meta-disciplinary and personal achievements and formation of their communicative and linguo-culturological competence.
References
- Андреева О. С. Интегративная модель обучения русскому языку в условиях поликультурного образовательного пространства: методическое пособие. Ростов-на-Дону: Изд-во ГБУ ДПО РО РИПК и ППРО, 2018. 24 с.
- Архипова Е. В. Аксиологический подход к обучению русскому языку в полиэтнической образовательной среде // Самарский научный вестник. 2015. № 1 (10). С. 19-21.
- Балыхина Т. М. Методика преподавания русского языка как неродного (нового): учеб. пособие. Изд-е 2-е, испр. М.: РУДН, 2010. 188 с.
- Басня Эзопа «Муравей и жук» [Электронный ресурс]. URL: http://sochinite.ru/basni/basni-ezopa/basnya-ezopa-muravej-i-zhuk (дата обращения: 17.08.2019).
- Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979. 423 c.
- Библер В. С. Мышление как творчество (введение в логику мысленного диалога). М.: Политиздат, 1975. 399 с.
- Визель Т. Г., Константинова А. В. Обучение грамоте в билингвальных условиях. М.: Секачев, 2015. 90 с.
- Зайцева С. Е. Коммуникативность как главная черта современного урока иностранного языка [Электронный ресурс] // Концепт. 2016. Т. 15. С. 396-400. URL: http://e-koncept.ru/2016/86982.htm (дата обращения: 10.08.2019).
- Методика преподавания русского как иностранного: материалы VII Международного конгресса преподавателей русского языка и литературы. М.: Русский язык, 1990. 300 с.
- Пассов Е. И. Урок иностранного языка в средней школе. Изд-е 2-е, дораб. М.: Просвещение, 1988. 223 с.
- Шаклеин В. М., Рыжова Н. В. Современные методики преподавания русского языка нерусским: учеб. пособие. М.: РУДН, 2008. 258 с.
Author information
About this article
Publication history
- Received: August 5, 2019.
- Published: October 31, 2019.
Keywords
- аксиологический подход
- коммуникативно-когнитивный подход
- лингводидактический потенциал текста
- принципы обучения
- учащиеся-билингвы
- диалоговое пространство урока
- коммуникативная компетенция
- текстовая деятельность
- виды речевой деятельности
- метапредметные результаты
- axiological approach
- communicative-cognitive approach
- linguo-didactic potential of text
- didactic principles
- bilingual children
- dialogic space of lesson
- communicative competence
- text activity
- types of speech activity
- meta-disciplinary achievements
Copyright
© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC