• Original research article
  • October 31, 2019
  • Open access

STUDENT ASSESSMENT OF TEACHERS IN THE CONTEXT OF RAISING EDUCATION QUALITY

Abstract

The article examines the problem of student assessment of higher school teachers as a means to raise the teachers’ motivation for professional improvement, which certainly helps to raise the quality of higher education. Analysing the results and procedure of a student survey conducted at the Far Eastern State Transport University, the authors consider the problem of choosing optimal criteria to evaluate the quality of teaching. The paper provides recommendations to conduct a student survey and offers a sample questionnaire.

References

  1. Брызгалина Е. В., Прохода В. А. О критериях оценки педагогической деятельности преподавателя в контексте управления качеством образования // Экономика образования. 2014. № 1. С. 65-72.
  2. Ворожцова Л. А., Крылов А. С., Кудряшов Ю. В., Рудюк Е. В., Шестаков Л. Н. Анкетирование как механизм мониторинга удовлетворенности внутренних потребителей образовательного процесса [Электронный ресурс]. URL: https://narfu.ru/pomorsu.ru/www.pomorsu.ru/_doc/quality/books/publish/way/vorojcov_kydrjawov.pdf (дата обращения: 23.07.2019).
  3. Горбатенко А. С. Анкета «Преподаватель глазами студентов» глазами социального психолога - преподавателя вуза // Вопросы психологии. 1990. № 1. С. 184-186.
  4. Зотова В. А. Студенческая оценка качества образования: европейский опыт [Электронный ресурс] // Фундаментальные исследования. 2016. № 2. URL: https://www.fundamental-research.ru/ru/article/view?id=39974 (дата обращения: 24.07.2019).
  5. Иванова Л. В., Агранат Ю. В. Оценка студентами качества преподавания (на примере университета Квангвун, Сеул, Республика Корея) // Высшее образование сегодня. 2012. № 11. С. 75-79.
  6. Исаева Т. Е., Чуриков М. П., Котляренко Ю. Ю. Эффективность оценивания деятельности преподавателей вузов: сравнение отечественных и зарубежных методик [Электронный ресурс] // Науковедение. 2015. Т. 7. № 3. URL: http://naukovedenie.ru/index.php?p=vol7-3 (дата обращения: 24.07.2019).
  7. Ямщикова О. А. Образ преподавателя в сознании студентов // Сибирская психология сегодня: сб. науч. тр. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2003. Вып. 2. С. 214-220.
  8. Cramer K. M., Alexitch L. R. Student evaluations of college professors: Identifying sources of bias // The Canadian Journal of Higher Education / La revue canadienne d'enseignement supérieur. 2000. Vol. XXX/2. P. 143-164.
  9. http://festu.khv.ru/uskanketastudent (дата обращения: 09.09.2019).
  10. Knutson R. E. Student assessment of professor effectiveness [Электронный ресурс] // Theses, Dissertations, and Other Capstone Projects. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/5092/a7701e35ac7fc6481ef0a452385a7d3e496c.pdf (дата обращения: 24.07.2019).

Author information

Yuliya Vladimirovna Agranat

Far Eastern State Transport University

Larisa Vladimirovna Ivanova

Far Eastern State Transport University

About this article

Publication history

  • Received: August 2, 2019.
  • Published: October 31, 2019.

Keywords

  • оценка преподавателей
  • студенты
  • качество образования
  • деятельность преподавателя
  • критерии оценки
  • assessment of teachers
  • students
  • quality of education
  • teacher’s activity
  • assessment criteria

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)