• Original research article
  • October 31, 2019
  • Open access

FORMATION OF FUTURE FOREIGN LANGUAGE TEACHERS’ PROJECT COMPETENCE (BY THE EXAMPLE OF MORDOVIAN STATE PEDAGOGICAL INSTITUTE NAMED AFTER M. E. EVSEVIEV)

Abstract

The article reveals the importance of a future teacher’s project competence under the conditions of new educational standards, examines the content and structure of this competence. The author clarifies the definition of a foreign language teacher’s project competence, describes its structure, introduces a model of its formation, and identifies the criteria to assess the level of this competence. Special attention is paid to practical tasks aimed to form future teachers’ readiness to organize project-based activity at foreign language lessons.

References

  1. Белова Н. А., Кирдянова Л. В. Методика проектно-исследовательской деятельности школьников как содержательный компонент вузовской педагогической подготовки бакалавров [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/ n/metodika-proektno-issledovatelskoy-deyatelnosti-shkolnikov-kak-soderzhatelnyy-komponent-vuzovskoy-pedagogicheskoy-podgotovki (дата обращения: 11.08.2019).
  2. Зайцева С. А., Смирнов П. В. Формирование проектной компетентности бакалавров педагогического направления подготовки средствами специальных информационных дисциплин [Электронный ресурс]. URL: https://mir-nauki.com/ PDF/34PDMN117.pdf (дата обращения: 11.08.2019).
  3. Иванова Л. В. Педагогические условия развития проектной компетентности учителя в системе повышения квалификации: автореф. дисс.. к. пед. н. Орел, 2015. 22 с.
  4. Кизрина Н. Г., Янкина О. Е. Формирование учебно-познавательного компонента иноязычной коммуникативной компетенции у студентов-бакалавров на основе технологии «Веб-квест» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 6 (60). Ч. 2. С. 193-197.
  5. Малкова И. Ю. Проектирование в образовании: гипотеза о содержании проектной компетентности [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/proektirovanie-v-obrazovanii-gipoteza-o-soderzhanii-proektnoy-kompetentnosti (дата обращения: 30.09.2019).
  6. Матяш Н. В. Инновационные педагогические технологии. Проектное обучение: учеб. пособие для студ. учреждений высш. образования. М.: Академия, 2014. 160 с.
  7. Парфенова Т. А. Формирование проектной компетентности будущих педагогов в условиях вуза [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-proektnoy-kompetentnosti-buduschih-pedagogov-v-usloviyah-vuza (дата обращения: 09.08.2019).
  8. Профессиональный стандарт «Педагог (педагогическая деятельность в дошкольном, начальном, общем, основном общем, среднем общем образовании) (воспитатель, учитель)»: приказ Минтруда России от 18.10.2013 № 544 н // Вестник образования России. 2014. № 2. С. 10-35.
  9. Суходимцева А. П. Развитие проектной компетентности педагогов в деятельности муниципальной методической службы: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2011. 26 с.
  10. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего общего образования (10-11 кл.) [Электронный ресурс]. URL: https://fgos.ru/ (дата обращения: 11.08.2019).

Author information

Natal'ya Gennad'evna Kizrina

Mordovian State Pedagogical Institute named after M. E. Evseviev

About this article

Publication history

  • Received: September 11, 2019.
  • Published: October 31, 2019.

Keywords

  • профессиональная компетентность педагога
  • проектная деятельность
  • проектная компетентность
  • иностранный язык
  • метод проектов
  • teacher’s professional competence
  • project-based activity
  • project competence
  • foreign language
  • project-based method

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)