• Original research article
  • October 31, 2019
  • Open access

EXAM SIMULATION AT A HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENT: FACTORS OF POPULARITY

Abstract

The article considers the problem of spreading “false” interactions, such as exam simulation, in the Russian higher education. The author tackles the problem particularly relevant for a higher education establishment - adequate assessment of students’ educational achievements at an exam. Scientific originality of the study involves identifying objective and subjective factors making the exam simulation practice popular. The proposed hypothesis was empirically confirmed by the results of a sociological survey among teachers and students. The analysis allows concluding that students emphasize subjective factors whereas teachers put a special emphasis on objective factors. The acquired results encourage the discussion of ethical and professional problems of higher education.

References

  1. Балацкий Е. В., Екимова Н. А. Глобальные рейтинги университетов: проблема манипулирования // Журнал Новой экономической ассоциации. 2012. № 1 (13). С. 126-146.
  2. Диев В. С. Российский университет в условиях глобализации: некоторые характеристики модели управления // Философия образования. 2015. № 5 (62). С. 33-39.
  3. Евдокимова М. В. Реформирование системы высшего образования: анализ фальсеогенетичности основных тенденций // Вестник Хакасского государственного университета им. Н. Ф. Катанова. 2018. № 25. С. 90-92.
  4. Евдокимова М. В. Трансформация повседневных практик в образовании в условиях распространения информационных систем // Манускрипт. 2018. № 5 (91). С. 73-77.
  5. Ибрагимов Р. Н. Компетентностная модель выпускника вуза: социологическая реконструкция // Идеи и идеалы. 2017. Т. 1. № 1. С. 136-147.
  6. Каширина М. В. Фальсеоинтеракция как особая форма социального взаимодействия // Социум и власть. 2013. № 6 (44). С. 11-16.
  7. Курбатова М. В., Каган Е. С. Оппортунизм преподавателей вузов как способ приспособления к усилению внешнего контроля деятельности // Journal of Institutional Studies. 2016. Т. 8. № 3. С. 116-136.
  8. Никитин А. П. Макдональдизация высшего образования // Идеи и идеалы. 2018. Т. 2. № 3. С. 221-232.
  9. Никитин А. П. Предпринимательский дух в университетской среде // Вестник Хакасского государственного университета им. Н. Ф. Катанова. 2018. № 25. С. 107-109.
  10. Ритцер Дж. Макдональдизация общества 5. М.: Праксис, 2011. 592 с.
  11. Чистанов М. Н., Чистанова С. С. Этическое регулирование в процессах модернизации российского образования // Информация и образование: границы коммуникаций. 2015. № 7 (15). С. 201-203.

Author information

Anton Pavlovich Nikitin

Katanov Khakass State University

About this article

Publication history

  • Received: September 2, 2019.
  • Published: October 31, 2019.

Keywords

  • имитация
  • фальсеоинтеракция
  • система высшего образования
  • экзамен
  • субъективные факторы
  • объективные факторы
  • simulation
  • false interaction
  • higher education system
  • exam
  • subjective factors
  • objective factors

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)