• Original research article
  • October 31, 2019
  • Open access

FORMATION OF LEARNERS’ FOREIGN LANGUAGE COMPETENCES IN FOREIGN LANGUAGE CLASSES AT A TECHNICAL HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENT (BY THE EXAMPLE OF AN ADVERTISING VIDEO)

Abstract

The article examines general cultural, general professional and universal competences within the disciplines “Foreign Language”, “Foreign Language (Professional)” and “Professional Foreign Language” for technical specialities of the Bachelor’s and Master’s degree level at a non-linguistic higher education establishment. The authors introduce a technique to work with advertising video materials and propose a series of related exercises. The paper provides recommendations concerning the choice of an advertising video for educational purposes, discusses advantages and shortcomings of advertising videos as authentic information sources in foreign language teaching.

References

  1. Еренчинова Е. Б., Чуманова Н. А., Шестакова Н. В. Рекламный видеоролик как средство формирования общекультурной компетенции в неязыковом вузе // Проблемы инженерного и социально-экономического образования в техническом вузе в условиях модернизации высшего образования: материалы I Международной научно-практической конференции. Тюмень: ТИУ, 2017. С. 213-216.
  2. Кочетова Л. А. Методика работы с документальными фильмами при обучении иностранному языку // Иностранный язык как предмет, сопровождающий профессиональное образование. Опыт и перспективы обучения: материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Барнаул: Изд-во АлтГУ, 2010.
  3. Мильруд Р. П. Компетентность в изучении языка // Иностранный язык в школе. 2004. № 7. С. 20-26.
  4. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 09.03.01 Информатика и вычислительная техника [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/ uploadfiles/FGOS%20VO%203++/Bak/090301_B_3_12102017.pdf (дата обращения: 10.05.2019).
  5. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования - магистратура по направлению подготовки 08.04.01 Строительство [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS%20VO %203++/Mag/080401_M_3_27062017.pdf(дата обращения: 10.07.2019).
  6. Черчес Т. Е. Психологические основы использования наглядности в мультимедийном обеспечении учебного процесса в вузе // Актуальные проблемы правовых, экономических и гуманитарных наук: мат-лы Междунар. науч. конф. молодых ученых, аспирантов и студентов. Мн.: Изд-во БИП, 2013. С. 266-268.
  7. Шакирова Т. В. Поиск и эксперимент - ключевые категории организующего принципа обучения дисциплинам гуманитарного цикла // Качество. Инновации. Образование. 2015. № 4 (119). С. 38-41.
  8. https://www.youtube.com/watch?v=ufZCkyguECk (дата обращения: 19.06.2019).
  9. Hymes D. H. On Communicative Competence // Sociolinguistics: Selected Readings / ed. by J. B. Pride and J. Holmes. Harmondsworth: Penguin, 1972. P. 269-293.
  10. Norris N. The trouble with competence // Cambridge Journal of Education. 1991. Vol. 21. № 3. Р. 337-344.

Author information

Natal'ya Aleksandrovna Chumanova

Industrial University of Tyumen

Evgeniya Borisovna Erenchinova

Industrial University of Tyumen

About this article

Publication history

  • Received: August 22, 2019.
  • Published: October 31, 2019.

Keywords

  • рекламный ролик
  • коммуникация
  • общекультурная компетенция
  • общепрофессиональная компетенция
  • универсальные компетенции
  • преподавание иностранного языка
  • advertising video
  • communication
  • general cultural competence
  • general professional competence
  • universal competences
  • foreign language teaching

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)