• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

INSTRUCTIONAL DESIGN AND ITS TOOLS: THEORETICAL STUDY AND CASE STUDY

Abstract

The article analyzes the issue of “instructional design” in domestic and international academic research and suggests its new interpretation. Particular attention is paid to instructional design tools conditionally called visual, audio, audio-visual and spatial. Instructional design tools are viewed as a combination of pedagogical and design tools within a certain set of principles (SMART goals, personalization, non-linear learning, targeting all the representational systems, reflection and feedback, aesthetics). The author describes the process of creating one of these instructional design tools and provides empirical data to prove the efficiency of applying such a tool while forming high school students’ moral values.

References

  1. Бабурова И. В. Основные положения концепции воспитания ценностных отношений школьников в образовательном процессе // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. 2009. Т. 6. № 3. С. 63-67.
  2. Бандура А. Теория социального научения. СПб.: Евразия, 2000. 320 с.
  3. Бережная И. Ф., Мазкина О. Б. Воспитание нравственных чувств подростков в музыкальном творческом коллективе. Воронеж: РИТМ, 2017. 129 с.
  4. Герчук Ю. Я. Художественная структура книги: учеб. пособие для студентов высших учебных заведений. М.: РИП-холдинг, 2014. 212 с.
  5. Грецова А. П. Развитие познавательных способностей старшеклассников средствами педагогического дизайна: дисс. … к. пед. н. Саратов, 2016. 194 с.
  6. Данилюк А. Я., Кондаков А. М., Тишков В. А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России. М.: Просвещение, 2009. 23 с.
  7. Клепикова А. Г. Подготовка будущего учителя к использованию педагогического дизайна в профессиональной деятельности: автореф. дисс. … к. пед. н. Белгород, 2009. 24 с.
  8. Ковалев Д. А. Педагогический дизайн: сущность и принципы // Опыт использования сетевых информационных технологий и систем в образовательной и научно-методической работе: сб. науч. тр. СПб.: СПбГУ ИТМО, 2007. С. 133-137.
  9. Краснянский М. Н., Радченко И. М. Основы педагогического дизайна и создания мультимедийных обучающих аудио/видео материалов. Тамбов: ТГТУ; Педагогический интернет-клуб, 2006. 56 с.
  10. Кречетников К. Г. Педагогический дизайн и его значение для развития информационных образовательных технологий [Электронный ресурс]. URL: http://ito.edu.ru/2005/Troitsk/2/2-0-9.html (дата обращения: 26.02.2013).
  11. Медведев В. Ю. Научные аспекты дизайна: сборник статей. СПб.: СПГУТД, 2016. 365 с.
  12. Мельников В. А., Синицина И. А., Синицын И. А. Концептуальные основы педагогического дизайна: фрактально-резонансный подход // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2016. № 2 (24). С. 118-124.
  13. О стратегии национальной политики Российской Федерации на период до 2025 года: Указ Президента Российской Федерации от 19 декабря 2012 г. № 1666 // Собрание законодательства Российской Федерации (СЗРФ). 2012. № 52. Ст. 7477.
  14. Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта среднего общего образования [Электронный ресурс]: Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 17 мая 2012 г. № 413. URL: http://www.fgos.ru (дата обращения: 26.02.2019).
  15. Паркер Р. Как сделать красиво на бумаге. СПб.: Символ-Плюс, 2007. 384 с.
  16. Патаракин Е. Д. Педагогический дизайн социальной сети Scratch // Образовательные технологии и общество (Educational Technology & Society). 2013. № 2. C. 505-528.
  17. Психология и педагогика: учебник для вузов / под ред. П. И. Пидкасистого. М.: Юрайт; Высшее образование, 2010. 714 с.
  18. Райсханова Г. С., Досмагамбетова С. С. Педагогический дизайн образовательных ресурсов по химии в рамках обновления содержания школьного образования // Достижения молодых ученых: химические науки: тезисы III Всероссийской молодежной конференции (г. Уфа, 16-19 мая 2018 г.) / отв. ред. Р. М. Ахметханов. Уфа: РИЦ БашГУ, 2018. С. 46-49.
  19. Такушевич (Демидова) И. А. Great Britain All Around. СПб.: ЦПО, 2016. 152 с.
  20. Уваров А. Ю. Педагогический дизайн // Информатика. 2003. № 3. С. 1-32.
  21. Adee S. Tricksy type: How fonts can mess with your mind [Электронный ресурс]. URL: https://www.newscientist. com/article/mg21628962-600-tricksy-type-how-fonts-can-mess-with-your-mind/ (дата обращения: 05.10.2013).
  22. Dick W., Carey L., Carey J. O. The Systematic Design of Instruction. 5th ed. Boston, MA: Allyn & Bacon, 2000. 448 p.
  23. Gabriel J. Guidelines for Twenty-First Century Instructional Design and Technology Use: Technologies’ Influence on the Brain [Электронный ресурс]. URL: https://stars.library.ucf.edu/etd/4075 (дата обращения: 14.03.2016).
  24. Gagné R. M., Briggs L. J., Wager W. W. Principles of Instructional Design. N. Y.: Harcourt Brace Jovanovich College, 1992. 365 p.
  25. Gerlach V. S., Ely D. P. Teaching and Media: A Systematic Approach. 2nd ed. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, Inc., 1980. 420 p.
  26. Johari A., Chen C., Toh S. A Feasible Constructivist Instructional Development Model for Virtual Reality (VR)-Based Learning Environments: Its Efficacy in the Novice Car Driver Instruction of Malaysia // Educational Technology Research and Development. 2005. Vol. 53 (1). P. 111-123.
  27. Lauer S. A., Pentak S. Design basics. 8th ed. Boston: Wadsworth Cengage Learning, 2011. 320 p.
  28. Lebow D. Constructivist Values for Instructional Systems Design. Five Principles toward a New Mindset // Educational Technology Research and Development. 1993. Vol. 41 (3). P. 4-16.
  29. Merrill M. D., Drake L., Lacy M. J., Pratt J. Reclaiming instructional design // Educational Technology. 1996. Vol. 36. № 5. P. 5-7.
  30. Reigeluth Сh. Instructional-Design Theories and Models: in IV volumes. N. Y.: Routledge, 1999. Vol. II. A New Paradigm of Instructional Theory. 728 p.
  31. Reiser R. A. A History of Instructional Design and Technology. Part II: A History of Instructional Design // Educational Technology Research and Development. 2001. Vol. 49. № 2. P. 57-67.
  32. Richey R. Theoretical and Conceptual Bases of Instructional Design. N. Y.: Nichols Publishing, 1986. 227 p.
  33. Rowland G. Designing and Instructional Design // Educational Technology Research and Development. 1993. Vol. 41. № 1. P. 79-91.
  34. Smith P. L., Ragan T. J. Instructional Design. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, 2005. 383 p.
  35. Willis J. A Recursive, Reflective Instructional Design Model Based on Constructivist-Interpretivist Theory // Educational Technology. 1995. Vol. 35 (6). P. 5-23.

Author information

Irina Alekseevna Demidova

Saint Petersburg State University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: November 15, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • педагогический дизайн
  • средства педагогического дизайна
  • принципы педагогического дизайна
  • образовательная среда
  • средства обучения
  • средства воспитания
  • формирование ценностных ориентаций старшеклассников
  • instructional design
  • instructional design tools
  • instructional design principles
  • learning environment
  • teaching tools
  • education tools
  • forming high school students’ moral values

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)