• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

GENRE APPROACH TO INTEGRATED TEACHING OF CONSTRUCTION SPECIALITIES STUDENTS

Abstract

The article discloses a potential of the discipline “Russian Language and Culture of Speech” to form professional communicative competence of construction specialities bachelors. Scientific originality of the study lies in the fact that the process of academic disciplines integration is for the first time considered from the viewpoint of the genre approach realized at the competence, conceptual-terminological, communicative-speech and educational-didactic levels of interdisciplinary material presentation. The authors justify inclusion of the modular course “Educational-Professional Genres” into the content of the Russian language teaching. The notion of an interdisciplinary inter-genre teaching model is revealed.

References

  1. Абросимова А. В., Колесникова Н. И. Жанр отчет в профессиональной компетентностной модели бакалавров строительного профиля // Русское слово в многоязычном мире: материалы XIV Конгресса МАПРЯЛ (г. Нур-Султан, Казахстан, 29 апреля - 3 мая 2019 г.) / ред. Н. А. Боженкова, С. В. Вяткина, Н. И. Клушина и др. СПб.: МАПРЯЛ, 2019. С. 821-825.
  2. Баранов М. Т., Ипполитова Н. А., Ладыженская Т. А., Львов М. Р. Методика преподавания русского языка в школе: учебник для студ. высш. пед. учеб. заведений / под ред. М. Т. Баранова. М.: Изд. центр «Академия», 2001. 368 с.
  3. Бим-Бад Б. М. Педагогический энциклопедический словарь. М.: Большая Рос. энцикл., 2002. 527 с.
  4. Вылегжанина С. Ю., Толмачева М. И. Реализация межпредметных связей русского языка и физики в вузе [Электронный ресурс] // Концепт: науч.-метод. электрон. журн. 2017. № VII. URL: https://e-koncept.ru/2017/171049.htm (дата обращения: 12.11.2019).
  5. Зверев И. Д., Максимова В. Н. Межпредметные связи в современной школе. М.: Педагогика, 1981. 160 с.
  6. Казакова Е. И., Тарханова И. Ю. Оценка универсальных компетенций студентов при освоении образовательных программ // Ярославский педагогический вестник. 2018. № 5. С. 127-135.
  7. Кашинцева В. Г. Интегративная образовательная технология формирования профессионально-коммуникативной компетенции студентов колледжа (на примере английского языка): дисс. … к. пед. н. М., 2006. 185 с.
  8. Колесникова Н. И. Лингводидактическая концепция формирования жанровой компетенции учащихся в системе непрерывного языкового образования: монография. Изд-е 3-е, испр. и доп. М.: Флинта; Наука, 2019. 410 с.
  9. Пассов Е. И. Методика как наука будущего. Краткая версия новой концепции. СПб.: Златоуст, 2015. 172 с.
  10. Петракова Л. Г. Особенности профессионально ориентированного обучения русскому языку и культуре речи студентов нелингвистических специальностей // Территория науки. 2014. № 2. С. 17-20.

Author information

Alesya Vyacheslavovna Abrosimova

Novosibirsk State University of Architecture and Civil Engineering; Novosibirsk State Technical University

Nataliya Ivanovna Kolesnikova

Novosibirsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: November 12, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • междисциплинарные связи
  • принцип интегрированного обучения
  • уровни интегрированности
  • строительный профиль
  • курс «Учебно-профессиональные жанры»
  • жанровый подход
  • междисциплинарная межжанровая модель обучения
  • interdisciplinary relations
  • integrated teaching principle
  • levels of integrity
  • construction specialities
  • course “Educational-Professional Genres”
  • genre approach
  • interdisciplinary inter-genre teaching model

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)