• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

THE RUSSIAN HIP-HOP MUSIC AS A MODERN TOOL TO TEACH RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE AT A HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENT

Abstract

The Russian hip-hop music is considered as a modern tool to teach Russian as a foreign language at a higher education establishment; popularity of the audiovisual method is emphasized. For the first time, the paper proposes criteria for choosing hip-hop songs appropriate while working with foreign audience, provides a list of recommended hip-hop compositions. Within the framework of the linguistic-cultural approach, the author has developed a set of exercises on Russian as a foreign language based on the script of the domestic rap composition “Petersburg Mood”. The study addresses teachers of Russian as a foreign language, the research findings can be used while conducting additional language classes for students at the second (B2) and third (C1) language proficiency levels.

References

  1. Балыхина Т. М., Чжао Юйцзян. От методики к этнометодике. Обучение китайцев русскому языку: проблемы и пути их преодоления: монография. Изд-е 2-е. М.: Изд-во РУДН, 2010. 344 с.
  2. Верещагин Е. M., Костомаров В. Г. Язык и культура. Лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. Изд-е 4-е, перераб. и доп. М.: Русский язык, 1990. 246 с.
  3. Геворкян Э. С., Минасян С. М., Абраамян Э. Т., Адамян Ц. И. Влияние музыки на функциональное состояние студентов // Гигиена и санитария. 2013. Т. 92. № 3. С. 85-89.
  4. Колесников А. А. Использование рэп-музыки в рамках аудиовизуального метода обучения РКИ // Актуальные проблемы преподавания русского языка как иностранного в вузе: материалы III Междунар. науч.-метод. конф. М., 2014. С. 120-126.
  5. Колесников А. А. Язык представителей хип-хоп культуры: от социолекта к дискурсу // Ученые записки Национального общества прикладной лингвистики. 2013. № 1 (1). С. 60-66.
  6. Ло Х. Средства и способы усиления мотивации учащихся на занятиях по русскому языку как иностранному // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Педагогика». 2015. № 3. С. 87-91.
  7. Мельник Ю. А. Работа с видеоматериалами на занятиях по русскому языку как иностранному (на примере русской сказки) // Филология и культура. 2017. № 4 (50). С. 209-213.
  8. Хип-хоп под покровом: от уличной субкультуры к неформальному образованию / под ред. С. В. Иванова, Ф. А. Кырлежева. М.: РОО «ДА ВЫХОД», 2017. 47 с.
  9. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учеб. пособие для вузов. М.: Высш. шк., 2003. 334 с.
  10. Moreno S. Can Music Influence Language and Cognition? // Contemporary Music Review. 2009. Vol. 28. № 3. P. 329-345. DOI: 10.1080/07494460903404410.
  11. Rap your way to English fluency! Interview with Jason R. Levine AKA Fluency MC [Электронный ресурс]. URL: https://englishthesmartway.com/content/rap-your-way-english-fluency-interview-jason-r-levine-aka-fluency-mc (дата обращения: 16.09.2019).
  12. Yusupova Z. F. Dialogue of Cultures of Teaching of Russian as a Foreign Language in the Chinese Audience: Approaches and Solutions // Ifte 2016: 2nd International Forum on Teacher Education. 2016. Vol. 12. P. 203-207.

Author information

Antonina Aleksandrovna Zabuga

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: September 17, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • хип-хоп музыка
  • рэп
  • мотивация
  • русский язык как иностранный
  • аудиовизуальный метод
  • лингвострановедение
  • hip-hop music
  • rap
  • motivation
  • Russian as a foreign language
  • audiovisual method
  • culture-through-language studies

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)