• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

CONTENT AND PRINCIPLES OF TEACHING FOREIGN-LANGUAGE PROFESSIONAL VOCABULARY TO “METALLURGY” SPECIALITY STUDENTS

Abstract

The article reveals the peculiarities of teaching a foreign language to technical students. The authors justify the thesis that foreign-language lexical competence is an integral component of professional communicative competence. The content of foreign-language terminological vocabulary is ascertained taking into account the professional needs of “Metallurgy” speciality students. The basic principles of teaching foreign-language professional vocabulary at the initial stage are identified. These principles form a basis of teaching professional vocabulary.

References

  1. Алматова Н. А. Терминологическая лексика при обучении иностранному языку // Проблемы модернизации современного высшего образования: лингвистические аспекты: материалы II Международной научно-практической конференции. Омск: Изд-во Омского автобронетанкового инженерного института, 2016. С. 5-7.
  2. Астафурова Т. Н., Козлова О. П. Содержание иноязычного тезауруса студентов специальности «Строительство зданий и сооружений» // Актуальные вопросы профессионального образования. 2018. № 1 (10). С. 50-52.
  3. Вепрева Т. Е. Обучение иноязычной лексике студентов неязыковых специальностей // Вестник Поморского университета. Серия «Гуманитарные и социальные науки». 2011. № 4. С. 126-130.
  4. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учебное пособие для студентов лингвист. ун-тов и фак. ин. яз. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2004. 336 с.
  5. Лапидус Б. А. Проблемы содержания обучения языку в языковом вузе. М.: Высш. шк., 1986. 145 с.
  6. Наумова О. В. Обучение иноязычной профессионально-ориентированной лексике как средство формирования и развития коммуникативной компетенции аспирантов [Электронный ресурс]. URL: https://iling-ran.ru/library/sborniki/ for_lang/2015_07/11.pdf (дата обращения: 10.11.2019).
  7. Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 22.03.02 Металлургия (уровень бакалавриата) [Электронный ресурс]: Приказ Минобрнауки России от 04.12.2015 № 1427; зарегистрировано в Минюсте России 31.12.2015 № 40510. URL: https://minjust.consultant.ru/ documents/17623?items=10&page=1 (дата обращения: 05.11.2019).
  8. Полат Е. С., Бухаркина М. Ю. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования: учебное пособие. М.: Академия, 2007. 368 с.
  9. Hatch E., Brown C. Vocabulary, Semantics and Language Education. Cambridge - N. Y.: Cambridge University Press, 1995. 468 p.
  10. Marquez Allen, Kate and Annie. Teaching Vocabulary with Visual Aids [Электронный ресурс]. URL: http://210.60.110.11/ reading/wp-content/uploads/2012/10/10022007.pdf (дата обращения: 12.12.2019).
  11. Memory D. M. Teaching technical vocabulary: Before, during or after reading assignment? // Journal of Reading Behavior. 1990. Vol. XXII. № 1. P. 39-53.

Author information

Ekaterina Yur'evna Ionkina

Volgograd State Technical University

Natal'ya Ivanovna Kokhtashvili

Volgograd State Technical University

Elena Vladimirovna Yankina

Volgograd State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: November 14, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • профессиональная коммуникативная компетенция
  • технический термин
  • система упражнений
  • профессионально значимая лексика
  • принципы формирования иноязычного вокабуляра
  • подготовительный этап
  • professional communicative competence
  • technical term
  • system of exercises
  • professional vocabulary
  • principles of teaching foreign-language professional vocabulary
  • initial stage

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)