• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

ROLE OF GENRE APPROACH IN THE PROCESS OF THE PIANIST’S MUSICAL EDUCATION AND UPBRINGING

Abstract

The article justifies a pedagogical potential of the genre approach to forming pianists’ performing skills in the process of training at secondary special educational institutions. The genre approach is considered at the level of professional musical education where it is implemented through synthesis of theoretical knowledge and students’ auditory conceptions. By the example of M. Titz’s piano suites, the paper shows how students develop understanding of the genre features and implement them in performing through expressive means appropriate to the genre context.

References

  1. Говар Н. А. Миниатюры отечественных композиторов второй половины XX - начала XXI вв. // Дом Бурганова. Пространство культуры. 2010. № 3. С. 205-215.
  2. Зенкин К. В. Фортепианная миниатюра и пути музыкального романтизма. М.: Юрайт, 2019. 410 с.
  3. Казанцева Л. И. «Пограничные жанры»: за и против // Проблемы музыкальной науки. 2008. № 1 (2). С. 26-31.
  4. Карпычев М. Г. О некоторых особенностях эффективной самостоятельной работы пианиста // Вестник музыкальной науки. 2019. № 2 (24). С. 113-121.
  5. Крюкова И. В. Развитие технических навыков и организация игровых движений в процессе обучения игре на фортепиано // В мире науки и искусства: вопросы филологии, искусствоведения и культурологии: сб. статей по материалам VIII Международной научно-практической конференции: в 2-х ч. Новосибирск: СибАК, 2012. Ч. 2. С. 37-45.
  6. Мартинсен К. А. Индивидуальная фортепианная техника на основе звукотворческой воли / пер. с нем. В. Л. Михелис; ред., прим. и вступ. ст. Г. М. Когана. М.: Музыка, 1966. 220 с.
  7. Назайкинский Е. В. Стиль и жанр в музыке. М.: Владос, 2003. 248 с.
  8. Нейгауз Г. Г. Об искусстве фортепианной игры. М.: Музыка, 1988. 240 с.
  9. Орлова Т. С. Возможности музыкально-исполнительского класса в аспекте реализации жанрового подхода в учебном процессе ДМШ // Вестник Самарского государственного университета. 2014. № 1 (112). С. 180-186.
  10. Орлова Т. С. Жанровый подход к организации восприятия музыки как средство творческого развития учащихся детских музыкальных школ // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия «Педагогика, психология». 2018. № 2 (33). С. 33-37.

Author information

Eteri Georgievna Kaishauri

Belgorod State Institute of Arts and Culture

Alina Vladimirovna Kuznetsova

Belgorod State Institute of Arts and Culture

About this article

Publication history

  • Received: September 25, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • музыкальный жанр
  • жанровый подход
  • фортепианная педагогика
  • интерпретация
  • педагогические принципы историзма и системности
  • фортепианная сюита
  • полифонический цикл
  • musical genre
  • genre approach
  • piano pedagogics
  • interpretation
  • pedagogical principles of historicism and systematicity
  • piano suite
  • polyphonic cycle

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)