• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

SYSTEM OF EDUCATIONAL TASKS AIMED TO FAMILIARIZE NON-LINGUISTIC STUDENTS WITH PHRASEOLOGICAL UNITS IN THE SPHERE OF BUSINESS COMMUNICATION (BY THE MATERIAL OF THE MODERN ENGLISH PERIODICALS)

Abstract

The article examines the problems of teaching the English phraseological units in the sphere of business communication to non-linguistic students and proposes an approach based on the author’s system of educational tasks. The proposed system presupposes simultaneous assimilation of different types of phraseological units: phrasal verbs, terms - phraseological units, proverbs. The tasks are typical of business communication and contain phraseological units taken from modern authentic business periodicals. The experiment testifies that the proposed educational tasks improve students’ oral and written phraseological competence.

References

  1. Вершинина М. И. Идиоматическая фразеология в английском языке делового общения: лексикологический, лексикографический и функциональный аспекты: дисс. … к. филол. н. / МГУ им. М. В. Ломоносова. М., 2016. 248 с.
  2. Виноградов В. В. Об основных типах фразеологических единиц в русском языке [Электронный ресурс]. URL: http://www.philology.ru/linguistics2/vinogradov-77d.htm (дата обращения: 15.07.2019).
  3. Дюканова Н. М. Английский язык в менеджменте: учебное пособие. М.: Инфра-М, 2017. 256 с.
  4. Климова И. И., Широких А. Ю., Васьбиева Д. Г. Деловой английский язык. М.: Кнорус, 2017. 275 с.
  5. Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева. М.: Советская энциклопедия, 1990. 684 с.
  6. Миллер Дж. С. Постигая Тoefl: с приложениями. М.: Живой язык, 2003. 576 с.
  7. Назарова Т. Б. Динамические процессы в словарном составе английского языка делового общения // Ученые записки Орловского государственного университета. 2014. № 1 (57). С. 271-275.
  8. Назарова Т. Б., Потапова А. В. Фразовые глаголы в английском языке делового общения и внутриязыковой перевод // Актуальные проблемы лингвистики и лингводидактики иностранного языка делового и профессионального общения: международная научная конференция: сб. статей. М.: РУДН, 2016. С. 168-181.
  9. Пузанкова Е. Н. Формирование языковой способности учащихся при обучении русскому языку: монография. Орёл: Картуш, 2004. 347 с.
  10. Синицына Е. В. Фразовые глаголы в английском языке делового общения: трудности изучения // Актуальные проблемы лингвистики и лингводидактики иностранного языка делового и профессионального общения: международная научная конференция: сб. статей. М.: РУДН, 2016. С. 245-252.
  11. Словарь Мультитран [Электронный ресурс]. URL: https://www.multitran.com/ (дата обращения: 03.11.2019).
  12. Adkins P. G. Teaching Idioms and Figures of Speech to Non-Native Speakers of English // The Modern Language Journal. 1968. Vol. 52. № 3. Р. 148-152.
  13. British National Corpus [Электронный ресурс]. URL: https://www.english-corpora.org/bnc/ (дата обращения: 03.11.2019).
  14. Financial Times [Электронный ресурс]. URL: https://www.ft.com/content (дата обращения: 03.11.2019).
  15. Garnier M., Schmitt N. Picking up polysemous phrasal verbs: How many do learners know and what facilitates this knowledge? [Электронный ресурс]. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0346251X16300148? via%3Dihub (дата обращения: 03.11.2019).
  16. The Economist [Электронный ресурс]. URL: https://www.economist.com/ (дата обращения: 03.11.2019).
  17. The Guardian [Электронный ресурс]. URL: https://www.theguardian.com/international (дата обращения: 03.11.2019).

Author information

Natal'ya Evgen'evna Lysenko

Orel State Agrarian University named after N. V. Parakhin

About this article

Publication history

  • Received: September 30, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • проблемы обучения фразеологизмам
  • система учебных заданий
  • комплексный подход
  • фразовые глаголы
  • термины-фразеологизмы
  • пословицы и поговорки
  • языковая догадка
  • деловая коммуникация на английском языке
  • problems of teaching phraseological units
  • system of educational tasks
  • comprehensive approach
  • phrasal verbs
  • terms - phraseological units
  • proverbs and sayings
  • language guess
  • English business communication

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)