• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

DEVELOPING LEARNERS’ COGNITIVE AUTONOMY ON THE BASIS OF ‘GOOGLE MAPS’ GEO-SERVICE AND TEACHER’S PERSONAL SITE WHILE CONDUCTING ADDITIONAL ENGLISH CLASSES

Abstract

The article examines the possibilities for using ‘Google Maps’ service on the English teacher’s personal site to promote cognitive autonomy of middle- and senior-grade students of general education institutions in extra-curriculum education. The paper provides examples of using ‘Google Maps’ technology in the English language teaching and proposes an algorithm for teachers and students to generate Google maps within the framework of project-based activity. The study indicates that such technologies provide serious advantages: students’ active involvement into educational process, raising motivation, efficient organization of educational space.

References

  1. Ананьев Б. Г. Структура индивидуального развития как проблема современной педагогической антропологии // Ананьев Б. Г. Избранные психологические труды: в 2-х т. М.: Педагогика, 1980. Т. 2. 288 с.
  2. Жарова Л. B. Учить самостоятельности: кн. для учителя. М.: Просвещение, 1993. 203 с.
  3. Залова И. М. Географический сервис Google Maps как эффективное средство обучения иностранному языку в рамках проектной методики // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 11 (65). Ч. 2. С. 184-188.
  4. Ибрагимова С. С. Компьютерное обучение английскому языку как инновационная технология // Вестник Дагестанского государственного университета. 2013. № 4. С. 239-242.
  5. Караев Ж. А. Активизация познавательной деятельности учащихся в условиях применения компьютерной технологии обучения: автореф. дисс. … д. пед. н. Алматы, 1994. 48 с.
  6. Мазалова М. А., Уракова Т. В. История педагогики и образования. М.: Высшее образование, 2006. 192 с.
  7. Сладковская А. Google Maps на уроке английского [Электронный ресурс]. URL: https://skyteach.ru/2017/10/18/ google-maps-na-uroke-angliyskogo (дата обращения: 29.09.2019).
  8. Титова С. В. Ресурсы и службы Интернета в преподавании иностранных языков. М.: Изд-во Моск. ун-та, 2003. 267 с.
  9. Щукин А. Н. Современные интенсивные методы и технологии обучения иностранным языкам: учебное пособие. М.: Филоматис, 2008. 188 с.
  10. https://tass.ru/obschestvo/4290970/amp (дата обращения: 20.10.2019).
  11. https://www.povertyactionlab.org/sites/default/files/publications/NBER-23744-EdTech-Review.pdf (дата обращения: 23.08.2019).

Author information

Tat'yana Borisovna Pasechnik

State University of Humanities and Social Studies

Alena Igorevna Starokadomskaya

State University of Humanities and Social Studies

About this article

Publication history

  • Received: October 2, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • образовательный процесс
  • самостоятельная познавательная деятельность
  • использование инновационных технологий
  • Google Карты
  • персональный сайт учителя иностранного языка
  • английский язык
  • мотивация в обучении
  • educational process
  • autonomous cognitive activity
  • use of innovative technologies
  • Google Maps
  • personal site of foreign language teacher
  • English language
  • motivation for learning

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)