• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

METHODOLOGY TO TEACH THE ENGLISH-LANGUAGE PROFESSIONAL TERMINOLOGY TO NON-LINGUISTIC STUDENTS

Abstract

Globalization of world economy and internationalization of higher education set new requirements for technical students’ training, but graduates’ foreign-language competence still does not satisfy the demands of the labour market. The article proposes the author’s original methodology to teach the English-language professional terminology on the basis of the interdisciplinary approach, project-based and student-centred methods to master’s degree students of technical specialities. For the first time, the paper proposes the methodology, which includes identifying the peculiarities of master’s degree students’ highly professional activity and its interrelation with the discipline “Foreign Language” determining the optimal sequence of educational material presentation. Under such an approach, educational process is focused on the student’s needs and includes project-based autonomous activity.

References

  1. Валеева Э. Э. Профессионально-ориентированная иноязычная подготовка магистрантов инженерного вуза [Электронный ресурс]. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=25170 (дата обращения: 14.11.2019).
  2. Валеева Э. Э., Безруков А. Н. Новые методики обучения профессионально-ориентированному иностранному языку в рамках интернационализации инженерного образования [Электронный ресурс]. URL: https://science-education.ru/ru/ article/view?id=19618 (дата обращения: 14.11.2019).
  3. Зиятдинова Ю. Н., Безруков А. Н. Интеграция университета в международные институциональные сети в условиях глобализации [Электронный ресурс]. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=25593 (дата обращения: 14.11.2019).
  4. Зиятдинова Ю. Н., Безруков А. Н. Интернационализация инженерного образования // Профессиональное образование. Столица. 2015. № 5. С. 21-23.
  5. Зиятдинова Ю. Н., Осипов П. Н., Безруков А. Н., Валеева Э. Э., Султанова Д. Ш. Интернационализация инженерного образования. Российский вариант: монография. Казань: КНИТУ, 2015. 256 с.
  6. Короткина И. Б. Университетские центры академического письма в России: цели и перспективы // Высшее образование в России. 2016. № 1. С. 75-86.
  7. Муравьева А. А., Олейникова О. Н., Аксенова Н. М. Многомерное пространство студентоцентрированного обучения // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21. № 3 (109). С. 92-99.
  8. Муравьева А. А., Олейникова О. Н., Викторова А. О. Интернационализация образовательных программ как ядро внутренней интернационализации образования // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Проблемы высшего образования». 2017. № 3. С. 126-135.
  9. Муртазина Л. Г., Зиятдинова Ю. Н. Академическая мобильность как фактор развития международного сотрудничества исследовательского университета // Вестник Казанского технологического университета. 2011. № 19. С. 269-272.
  10. Надеждина Е. Ю., Шатурная Е. А. Некоторые аспекты обучения устному иноязычному профессиональному общению: из опыта создания учебно-методического пособия // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 11 (29). Ч. 2. С. 134-137.
  11. Насибуллина Ф. Ф., Безруков А. Н. Академическое письмо в историко-лингвистическом контексте (на примере немецкого языка) // Высшее образование в России. 2015. № 8-9. С. 148-153.
  12. Суперанская А. В., Подольская Н. В., Васильева Н. В. Общая терминология: вопросы теории. М.: Либроком, 2012. 248 с.
  13. Хромых А. А., Шагеева А. А. Англоязычные препозитивные атрибутивные конструкции с предикативной связью (переводческий аспект) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 12 (66). Ч. 4. С. 194-198.
  14. Юрина М. В., Лопухова Ю. В. Применение инновационной технологии «перевернутый класс» при обучении иностранному языку в техническом вузе // Самарский научный вестник. 2017. Т. 6. № 4 (21). С. 262-266.
  15. Bezrukov A. Flexible learning model for computer-aided technical translation // 16th International Conference on Interactive Collaborative Learning, ICL 2013 (Kazan, 25-27 September 2013). Kazan: IEEE Computer Society, 2013. Р. 673-675.
  16. Bezrukov A., Ziyatdinova J. Internationalizing engineering education: A language learning approach // Proceedings of 2014 International Conference on Interactive Collaborative Learning, ICL 2014 (Dubai, 3-6 December 2014). Dubai: Institute of Electrical and Electronics Engineers, Inc., 2015. Р. 299-302.
  17. Osipov P. N. Training competitive specialists as the priority of modern education // 16th International Conference on Interactive Collaborative Learning, ICL 2013 (Kazan, 25-27 September 2013). Kazan: IEEE Computer Society, 2013. Р. 251-254.
  18. Sanger P. A., Ziyatdinova J., Ivanov V. G. An experiment in project based learning: A comparison of attitudes between Russia and America // ASEE Annual Conference and Exposition (10-13 June 2012): Conference Proceedings. San Antonio: American Society for Engineering Education, 2012. Р. 25.162.1-25.162.10.
  19. Ziyatdinova J., Ivanov V. G., Bezrukov A., Osipov P., Sanger P. A. Going globally as a Russian engineering university // ASEE’s 122nd Annual Conference and Exposition: Making Value for Society (14-17 June 2015). Seattle: American Society for Engineering Education, 2015. Р. 26.823.1-26.823.12.

Author information

El'vira Enverovna Valeeva

Kazan National Research Technological University

About this article

Publication history

  • Received: September 30, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • глобализация
  • интернационализация образования
  • технический вуз
  • профессиональная иноязычная терминология
  • обучение иностранному языку
  • междисциплинарный подход
  • студентоцентрированное обучение
  • globalization
  • internationalization of education
  • technical higher school
  • professional foreign-language terminology
  • foreign language teaching
  • interdisciplinary approach
  • student-centred learning

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)