• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

YOUTH’S PROFESSIONAL AND EDUCATIONAL ORIENTATIONS AS A FACTOR OF SOCIAL AND LABOUR RELATIONS

Abstract

The article analyses the problems of controlling the youth’s professional and educational orientations as a factor of social and labour relations and unemployment in the region. The study focuses on analysing the youth’s social strategies with a view to identify criteria for choosing educational and professional trajectories. The author justifies the necessity to monitor the youth’s involvement in labour relations so as to solve staffing problems, to guarantee economic, demographic, sociocultural security in regions.

References

  1. Истомина О. Б. Профессионально-образовательный статус: региональные особенности формирования // Проблемы социально-гуманитарного образования на современном этапе модернизации российской школы: материалы III Всероссийской науч.-практ. конф. (г. Барнаул, 1-2 ноября 2009 г.). Барнаул: Изд-во БГПУ, 2009. С. 110-117.
  2. Истомина О. Б. Электронное портфолио обучающегося как средство оценки сформированности общих и профессиональных компетенций // Подготовка кадров для силовых структур: современные направления и образовательные технологии: сб. материалов XXII Всероссийской науч.-метод. конф.: в 2-х т. (г. Иркутск, 2-3 марта 2017 г.). Иркутск: Изд-во ВСИ МВД РФ, 2017. Т. 1. С. 184-187.
  3. Мониторинг образовательных и трудовых траекторий выпускников школ и вузов [Электронный ресурс]. URL: https://www.hse.ru/org/projects/13315217 (дата обращения: 22.04.2018).
  4. Мониторинг трудоустройства выпускников [Электронный ресурс]. URL: http://vo.graduate.edu.ru/#/?year=2015&year_ monitoring=2016 (дата обращения: 22.04.2018).
  5. Об утверждении и введении в действие Порядка формирования портфолио обучающегося в ФГБОУ ВО «ИГУ» [Электронный ресурс]: Приказ № 553 от 30.08.2017. URL: https://isu.ru/ru/about/umo/perehod_VPO/docs_norm_ prav/O_formir_portfolio_30.08.17_553.pdf (дата обращения: 11.11.2019).
  6. Cocozza A. Labour-market, education and lifelong guidance in the European Mediterranean countries // Italian Journal of Sociology of Education. 2014. Vol. 6. № 3. Р. 244-269.
  7. Crew Т. Beyond graduation: The trajectories of graduates in North Wales // People, Place and Policy. 2015. Vol. 9. № 1. Р. 29-47.
  8. Dusen B. V., Barthelemy R. S., Henderson Ch. Educational trajectories of graduate students in physics education research [Электронный ресурс]. URL: https://www.researchgate.net/publication/264708754 (дата обращения: 11.11.2019).
  9. Gaio A. М., Korhonen V. Transitions and trajectories from higher education to work and back - a comparison between Finnish and Portuguese graduates // European Educational Research Journal. 2016. Vol. 15. № 6. P. 676-695.
  10. Governing the educational and labour market trajectories of secondary TVET graduates in Chile [Электронный ресурс]. URL: http://www.tvetchile.org/wp-content/uploads/2017/10/TVETCHILE_-Governing-the-educational-and-labour-market-trajectories-of-secondary-TVET-graduates-in-Chile.pdf (дата обращения: 11.11.2019).
  11. Stiwne E., Alves M. G. Higher education and employability of graduates: Will Bologna make a difference? // European Educational Research Journal. 2010. Vol. 9. № 1. Р. 32-44.
  12. Vuorinen-Lampila P. Gender segregation in the employment of higher education graduates // Journal of Education and Work. 2014. Vol. 29. № 3. Р. 284-308.

Author information

Ol'ga Borisovna Istomina

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: October 16, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • рынок труда
  • мониторинг вовлечения в трудовые отношения
  • институт образования
  • профессионально-образовательные ориентации
  • трудовые траектории молодежи
  • электронная информационно-образовательная среда
  • labour market
  • monitoring of involvement in labour relations
  • educational institution
  • professional and educational orientations
  • youth’s labour trajectories
  • electronic informational educational environment

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)