• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

INTEGRATIVE APPROACH TO DEVELOPING PROFESSIONAL COMPETENCES OF MASTER’S DEGREE STUDENTS OF “ADVERTISING AND PUBLIC RELATIONS” DIRECTION UNDER CONDITIONS OF MULTICULTURAL DIGITAL COMMUNICATION

Abstract

The article actualizes the problem of developing professional competences in informational educational environment under the conditions of multicultural space. The author describes peculiarities of educational process at the Department of Advertising and Public Relations of M.K. Ammosov North-Eastern Federal University under the conditions of education digitalization. The paper justifies the necessity of the integrative approach, identifies and characterizes active learning technologies providing realization of the integrative approach. Problem-based informational teaching is considered the most productive one.

References

  1. Барамзина С. А. Концепция педагогических средств образования и модель как форма её реализации // Интеграция образования. 2014. Т. 18. № 3 (76). С. 108-114.
  2. Габдулахов В. Ф., Башинова С. Н., Яшина О. В., Тараскина И. В. Интегративные механизмы повышения эффективности учебно-методического взаимодействия преподавателя и студента // Интеграция образования. 2018. Т. 22. № 2 (91). С. 248-259.
  3. Зимняя И. А., Зинцова Е. В. Интегративный подход к оценке единой социально-профессиональной компетентности выпускников вуза // Высшее образование сегодня. 2008. № 5. С. 14-19.
  4. Иванова Н. Л., Попова Е. П. Профессионалы и проблема внедрения инноваций в вузе // Вопросы образования. 2017. № 1. C. 184-206.
  5. Колчина Н. О., Де Мартино М. Маркетинговые инструменты продвижения инноваций в системе высшего образования // Интеграция образования. 2016. T. 20. № 2 (83). С. 176-187.
  6. Макарова Е. Е. Содержание и структура интегративного подхода в высшем профессиональном образовании // Интеграция образования. 2008. № 3 (52). С. 8-11.
  7. Семенюк Э. П. Информатизация общества, культура, личность // Научно-техническая информация. Серия 1. Организация и методика информационной работы. 1993. № 1. С. 6-14.
  8. Серебровская М. Е. Интегративный подход к обучению будущих специалистов-менеджеров в системе высшего профессионального образования // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. 2011. № 3 (19). С. 131-137.
  9. Смолин Д. В. Введение в искусственный интеллект: конспект лекций. М.: Физматлит, 2004. 208 с.
  10. Талызина Н. Ф. Психолого-педагогические основы автоматизации учебного процесса // Психолого-педагогические и психофизические проблемы компьютерного обучения: сб. науч. тр. М.: Изд-во АПН СССР; МГУ, 1985. С. 15-26.
  11. Туриева С. М. Возможности современных информационных технологий в совершенствовании самостоятельной работы студентов // Сибирский педагогический журнал. 2010. № 7. С. 203-211.
  12. Урсул А. Д. Становление информационного общества и модель опережающего образования // Научно-техническая информация. Серия 1. Организация и методика информационной работы. 1997. № 2. С. 1-11.
  13. Янушек Я. Социально-психологические проблемы диалога в процессе сотрудничества между людьми. М.: Наука, 1972. 178 с.
  14. Ястребцева Е. Н., Быховский Я. С. Моя провинция - центр Вселенной: развитие телекоммуникационной образовательной деятельности в регионах. М.: Федерация интернет-образования, 2001. 240 с.

Author information

Alena Amirovna Karnaukhova

M.K. Ammosov North-Eastern Federal University

About this article

Publication history

  • Received: September 15, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • интегративный подход
  • информационная образовательная среда федерального вуза
  • реклама и связи с общественностью
  • проблемно-информационный метод
  • электронный проект
  • integrative approach
  • informational educational environment of federal higher education establishment
  • advertising and public relations
  • problem-based informational teaching
  • electronic project

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)