• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

DIDACTIC ASPECTS OF USING MULTI-MEDIA TECHNOLOGIES WHEN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE TO HIGHER SCHOOL STUDENTS

Abstract

The article considers the basic requirements for video lectures on the discipline “Foreign Language”. The requirements presuppose the application of pedagogical techniques, didactic means and techniques of working with educational content, assessment of students’ learning outcomes and extrapolation of most productive forms of work to educational process with the emphasis on innovative media technologies. The authors describe the positive experience of the approbation of the developed course of video lectures on the discipline “English Language” for the specialty 43.03.02 Tourism “Technologies for Organizing Excursion Services” (Grammar Section).

References

  1. Грушевская В. Ю. Система изучения методов создания и использования учебного видео в педагогическом вузе // Педагогическое образование в России. 2018. № 8. С. 69-74.
  2. Еременко М. В., Пашукевич Ю. С. Использование мультимедийных технологий в преподавании иностранного языка [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ispolzovanie-multimediynyh-tehnologiy-v-prepodavanii-inostrannogo-yazyka (дата обращения: 05.12.2019).
  3. Котляренко Ю. Ю., Смирнова О. Б. Использование элементов экранной культуры в преподавании иностранных языков в неязыковом вузе // Актуальные проблемы педагогики и психологии: материалы Международной заочной научно-практической конференции (27 февраля 2012 г.): в 2-х ч. Новосибирск: Сибирская ассоциация консультантов, 2012. Ч. 2. С. 49-53.
  4. Котрикадзе Е. В. О преимуществах использования мультимедийных технологий при обучении иностранному языку студентов неязыковых вузов [Электронный ресурс] // Мир науки. 2017. Т. 5. № 5. URL: https://mir-nauki.com/PDF/ 22PDMN517.pdf (дата обращения: 05.12.2019).
  5. Мингазизова Г. Г. Интеграция мультимедийных технологий в процесс обучения иностранным языкам [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/integratsiya-multimediynyh-tehnologiy-v-protsess-obucheniya-inostrannym-yazykam (дата обращения: 05.12.2019).
  6. Рашидова З. Д. Эффективное использование мультимедиа-технологий в активизации самостоятельной познавательной деятельности студентов бакалавриата [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/effektivnoe-ispolzovanie-multimedia-tehnologiy-v-aktivizatsii-samostoyatelnoy-poznavatelnoy-deyatelnosti-studentov-bakalavriata (дата обращения: 05.12.2019).
  7. Сергиенко Е. Г. Использование информационных и коммуникативных технологий в учебном процессе [Электронный ресурс] // Международный журнал экспериментального образования. 2013. № 4. С. 261-262. URL: http://expeducation.ru/ru/article/view?id=4791 (дата обращения: 05.12.2019).
  8. Федотова О. Д., Котляренко Ю. Ю., Латун В. В. Экспериментальное обоснование альтернативного подхода к использованию сатирических креолизованных текстов антирадикалистской направленности в работе с молодежью [Электронный ресурс] // Мир науки. 2017. Т. 5. № 2. URL: http://mir-nauki.com/PDF/26PDMN217.pdf (дата обращения: 05.12.2019).
  9. Хлызова Н. Ю. Мультимедиа и их возможности в организации процесса обучения студентов английскому языку // Педагогическая теория, эксперимент, практика / ред. Т. А. Стефановская. Иркутск: Изд-во Иркутского ИПКРО, 2008. С. 275-286.
  10. Юрина М. В., Градалева Е. А. Методические основы создания мультимедийных учебных пособий [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metodicheskie-osnovy-sozdaniya-multimediynyh-uchebnyh-posobiy (дата обращения: 05.12.2019).

Author information

Yuliya Yur'evna Kotlyarenko

Rostov State Transport University

Oksana Borisovna Simonova

Rostov State Transport University

About this article

Publication history

  • Received: November 12, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • мультимедийные технологии
  • инновационные формы организации учебного процесса
  • медиаобразование
  • аудиовизуальные средства обучения
  • технологии создания учебного видеокурса
  • экранная культура
  • multi-media technologies
  • innovative forms of organizing educational process
  • media-education
  • audio-visual teaching aids
  • techniques to create educational video course
  • virtual culture

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)