• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

SPECIFICITY OF PREPARING A FUTURE MUSIC TEACHER TO DIRECT SCHOOL MUSICAL ENSEMBLES

Abstract

The article is devoted to identifying pedagogical conditions promoting the efficiency of future teachers’ preparation to direct children’s music-making. The paper reveals the essence of the modern teacher-musician’s administrative activity in the integrity of its principles, forms and methods. The author identifies and characterizes three stages of students’ preparation (pre-communicative, communicative, communicative-creative ones) aimed to form the ability to stimulate children to creative self-expression in the process of music-making.

References

  1. Бакланов К. В., Бакланова Н. К., Потапов Д. А., Степичев П. А. Формирование творческой направленности педагога в процессе профессиональной подготовки // Искусство и образование. 2018. № 2 (122). С. 140-148.
  2. Бодина Е. А. Музыкальная педагогика и педагогика искусства. Концепции XXI в. М.: Юрайт, 2019. 333 с.
  3. Гусман И. Б. Специфика руководства студенческим симфоническим оркестром // Музыкальное образование и наука. 2018. № 1 (8). С. 8-13.
  4. Егоршин А. П. Высшее образование России: состояние, проблемы и перспективы // Бизнес. Образование. Право. 2016. № 2 (35). С. 24-28.
  5. Колчинская В. Ю. Профессиональная идентичность руководителя детского музыкального коллектива // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Социально-гуманитарные науки». 2009. № 9 (142). С. 101-105.
  6. Мохонько А. П. Методика работы с эстрадным оркестром. М.: Директ-Медиа, 2014. 264 с.
  7. Прокопец Т. Ю., Гетьман В. В. Профессиональные качества педагога-хормейстера детского коллектива // Педагогика и психология образования. 2017. № 2. С. 58-65.
  8. Русанова Н. Н. Готовность к профессиональной деятельности руководителя музыкально-инструментального коллектива // Вестник Самарского государственного университета. 2011. № 88. С. 159-161.
  9. Сидоров С. В. Организация воспитательной работы в ученическом коллективе. Шадринск, 2004. 122 с.
  10. Хуснутдинова В. В. Управление инновационной деятельностью в музыкально-педагогическом коллективе: дисс. … к. пед. н. Казань, 2007. 199 с.

Author information

Servet Yakubovich Mambetov

Crimean Engineering and Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: October 16, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • музыкальный коллектив
  • педагог-музыкант
  • педагогическое руководство
  • творческая активность
  • принципы
  • педагогические условия
  • этапы подготовки студентов
  • musical ensemble
  • teacher-musician
  • pedagogical supervision
  • creative activity
  • principles
  • pedagogical conditions
  • stages of students’ preparation

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)