• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

PHILOSOPHICAL DISCIPLINES IN THE CONTEXT OF FORMING THE FUTURE ENGINEER’S METHODOLOGICAL CULTURE

Abstract

The article is devoted to the problem of forming the modern engineer’s methodological culture, which is a key component of the specialist’s professional culture. The author argues that both at the Bachelor’s and Master’s degree levels, methodological culture should be formed not only by means of special theoretical knowledge but also by means of philosophical knowledge. At the initial stage of higher education, ontological and gnoseological problematics of the general philosophy course helps to lay foundations of the engineer’s methodological culture. At the second level, the philosophical content of the discipline “Methodology of Scientific Research” helps to broaden and deepen the engineer’s methodological training.

References

  1. Агранович Б. Л., Чучалин А. И., Соловьев М. А. Инновационное инженерное образование // Инженерное образование. 2003. № 1. С. 11-14.
  2. Ауэр М., Добровска Д., Эдвардс А., Ликл Э. Перспективы развития инженерного образования с позиций IGIP // Высшее образование в России. 2013. № 2. С. 39-45.
  3. Бауман З. Текучая современность. СПб.: Питер, 2008. 240 с.
  4. Гобозов И. А. Кризис современной эпохи и философия постмодернизма // Философия и общество. 2000. № 2. С. 80-98.
  5. Гурье Л. И., Сагитова Н. С. и др. Проектирование методологической культуры инженера в технологическом университете / под ред. Л. И. Гурье. Казань: Изд-е Казанского государственного технологического университета, 2006. 324 с.
  6. Жукова О. И. Современное общество и место в нем человека // Вестник Томского государственного университета. 2007. № 300: в 3-х ч. Ч. 1. С. 47-50.
  7. Иванова С. В. Методологические проблемы философии образования и дидактики в эпоху «перемен» // Вестник Московского университета. Серия 20. Педагогическое образование. 2015. № 4. С. 18-29.
  8. Муратова И. А., Осинцева Н. В. Проблемы современного высшего образования в контексте социальной философии // Манускрипт. 2019. Т. 12. Вып. 10. С. 167-170.
  9. Новиков А. М. Методология образования. М.: Эгвес, 2006. 488 с.
  10. Об утверждении программ кандидатских экзаменов [Электронный ресурс]: Приказ Министерства образования и науки РФ от 8 октября 2007 г. № 274. URL: www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/92031/ (дата обращения: 04.09.2019).
  11. Постников С. Н. Сквозная модель магистерской подготовки в инженерной области // Высшее образование в России. 2016. № 2 (198). С. 46-53.
  12. Хабермас Ю. Модерн - незавершенный проект. Речь по случаю вручения премии имени Адорно, учрежденной городом Франкфурт-на-Майне, 1980 [Электронный ресурс]. URL: https://litresp.ru/chitat/ru/Х/habermas-yurgen/politicheskie-raboti/1 (дата обращения: 01.10.2019).
  13. Хомский Н. Образование: кому и зачем? Лекция, прочитанная 8 февраля 2012 года в Университете штата Аризона [Электронный ресурс]. URL: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=oj9VqXtg1cg (дата обращения: 30.08.2019).

Author information

Ol'ga Vasil'evna Sarpova

Industrial University of Tyumen

About this article

Publication history

  • Received: November 8, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • современное общество
  • высшее образование
  • инженерное образование
  • методологическая культура
  • учебные программы
  • бакалавриат
  • магистратура
  • принципы дидактики высшей школы
  • философия
  • modern society
  • higher education
  • engineering education
  • methodological culture
  • curricula
  • Bachelor’s degree course
  • Master’s degree course
  • didactic principles of higher school
  • philosophy

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)