• Original research article
  • April 21, 2020
  • Open access

Factors to Develop Efficient “Teacher - Student” Relations in Modern School

Abstract

The study aims to identify and analyse the factors of developing efficient “teacher - student” relations in modern school. The paper provides results of a qualitative analysis of empirical data acquired during a survey on the ways of pedagogical interaction conducted among 4th- and 10th-grade students and teachers of two Tatarstan schools. Scientific originality of the research involves determining the importance of gnostic, emotional, behavioural components of pedagogical activity for junior pupils and senior teenagers as a factor to develop efficient “teacher - student” relations in modern school. Relying on the empirical data, the authors conclude about the factors influencing development of “teacher -student” relations in modern school.

References

  1. Александрова О. В. Педагогические условия развития субъектности учащихся старшей школы // Психология обучения. 2014. № 6. С. 22-28.
  2. Антонова Н. А. Педагогический дискурс: приемы диалогизации в речи учителя с целью оптимизации педагогического общения // Вопросы современной педагогики и психологии: свежий взгляд и новые решения: сб. матер. Междунар. конф. (г. Екатеринбург, 10 марта 2016 г.). Екатеринбург: Инновационный центр развития образования и науки, 2016. С. 109-112.
  3. Барабанова З. П. Организация образовательного взаимодействия между педагогом и учащимися // Современные наукоемкие технологии. 2018. № 1. С. 40-42.
  4. Берикханова А. Е. Педагогическое общение как основа взаимодействия субъектов педагогического процесса // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии. 2014. № 40. С. 65-69.
  5. Леонтьев А. Н. Педагогическое общение [Электронный ресурс]. URL: http://childpsy.ru/lib/books/id/9105.php (дата обращения: 18.02.2020).
  6. Личностно ориентированный урок: конструирование и диагностика / под ред. М. И. Лукьяновой. М.: Педагогический поиск, 2016. 132 с.
  7. Панкратова Е. В. Требования к личности педагога в условиях внедрения ФГОС // Россия и мировое сообщество: экономическое, социальное, технико-технологическое развитие: сборник трудов конференции / под ред. Н. А. Красновой. Н. Новгород: Профессиональная книга, 2016. С. 296-302.
  8. Рогов Е. И. Учитель как объект психологического исследования. М.: ВЛАДОС, 2011. 496 с.
  9. Саяпина Н. Н., Саяпин Н. В. Характеристики учебного диалога в дидактическом взаимодействии // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2015. № 12. С. 39-42.
  10. Цукерман Г. А. Виды общения в обучении. Томск: Пеленг, 1993. 268 с.

Author information

Irina Igorevna Ushatikova

Elabuga Institute (Branch) of Kazan (Volga Region) Federal University

Al'bert Galimzyanovich Khuzin

Elabuga Institute (Branch) of Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: February 25, 2020.
  • Published: April 21, 2020.

Keywords

  • педагогическое общение
  • факторы эффективности взаимоотношений
  • роль педагога
  • индивидуально-личностные особенности учителя
  • возрастные особенности учащегося
  • гностический, эмоциональный, поведенческий компоненты педагогической деятельности
  • продуктивный и непродуктивный стиль профессиональной деятельности
  • pedagogical communication
  • factors determining efficiency of relations
  • role of teacher
  • teacher’s personal qualities
  • student’s age-related features
  • gnostic, emotional, behavioural components of pedagogical activity
  • productive and non-productive styles of professional activity

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)